Relytic ltd

10 bästa tipsen för att lyckas rekrytera en bra säljare

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 18:09 CET

Om du är trött på att anställa säljare som tar lång tid på sig att uppnå resultat, presterar under medel och i allmänhet misslyckas med att uppnå något anmärkningsvärt. Följande 10 steg är ett enkelt sätt att säkerställa en kvalitativ rekryteringsprocess. Det tar 1-2 dagar för att tillämpa dessa steg i praktiken och det finns givetvis många detaljer som vi inte tar upp i denna artikel. Men jag hoppas på att det kan ge några riktlinjer.

1) Jobb beskrivning
Skapa en beskrivning av de arbetsuppgifter och utmaningar som dina redan befintliga säljare har. Börja med att ta fram vilka kunderna är, titel på beslutsfattare, konkurrensintensitet, säljcykelns längd etc. Sedan är det lättare att se vilken typ av kompetens du är ute efter. Detta är avgörande för att hitta rätt person för kommande tjänster.

2) Rekrytera alltid
Den sämsta tiden att anställa en säljare är när du verkligen behöver en. Du kommer att vara mindre benägen att vänta på rätt säljare och mer benägen att anställa den första personen som kan uppfylla kriterierna. Ha alltid möjligheten att spontanansöka på din hemsida. Skriv gärna vilken typ av säljare du vill ha och gör det extremt enkelt att ansöka. Be gärna några medarbetare att med egna ord berätta vad som är bra med jobbet.
3) En riktigt bra platsannons
Detta bör inte enbart vara en beskrivning av jobbet, kvalifikationer och företaget. Det viktigaste är att du nu utnyttjar denna möjlighet att sälja in jobbet till läsarna och berätta om ditt erbjudande. Det är ett perfekt tillfälle att använda någon dina medarbetare för att styrka dina påståenden (gärna med bild på medarbetaren för att öka trovärdighet).
4) Placering av platsannons
De viktigaste forumen för jobb idag finns på webben. 4/5 säger att de kommer att leta efter sitt nya jobb på webben. Börja med att publicera annonsen på arbetsförmedlingen. Sedan kan du leta efter kommersiella kanaler som kan vara lämpade för denna typ av jobb. Men akta dig för oseriösa siter. Jag rekommenderar att kolla på KIA-index för att se vilken trafik som siten har (http://www.kiaindex.net/l/y:2010/w:43/c:32). Givetvis kan målgruppen skilja oavsett vilken trafik siten har. Därför rekommenderar jag även att kontakta några av deras referenser. Vidare är det viktigt att du tänker på vilka sökord du har i rubriken. Se till att alltid skriva säljare i rubriken.
5) Rekryteringsverktyg
Använd gärna ett etablerat rekryteringsverktyg för att ta emot ansökningar. Det blir lätt för många ansökningar att hålla reda på i mailboxen. Rekryteringsverktyg har ofta verktyg för att sålla bort kandidater också som vi ska prata om på punkt 6.
6) Filtrering
Det är mycket svårt att se vilka säljare som faktiskt är bra genom att bara titta på en meritförteckning. Men givetvis har du vissa grundläggande krav. Försök att genom ett rekryteringsverktyg sålla bort de utan dina formella krav. Personliga brev kan också göra valet enkelt. Kom ihåg att skicka ett meddelande så snart du gjort ett val.
7) Telefonfiltrering
Ha en kort 5-minuters intervju. Syftet med samtalet är att avgöra om de har den erfarenhet de angav i sin ansökan. Se också till att de låter som någon du skulle vilja representerar ditt företag. Man får ganska snabbt en uppfattning av personen via telefon.

Personliga intervjuer
Det primära syftet med intervjun är att utmana din kandidat och titta på hur de svarar. Du bör peta hål i varje påstående de gör i sin meritförteckning att se till att de äger vad de påstår. Du kan t.ex. be dem att beskriva genom historier hur de har visat på de egenskaper de beskriver. ”Du beskriver i ditt personliga brev/CV att du är stresstålig. Kan du ge ett exempel på detta från ditt arbetsliv.”

9) Avgörande intervju
Här är det viktigt att det blir lite mer personligt. Ta gärna med en medarbetare och en från ledningen som får fråga dem sina frågor och skapa sig en känsla. Se även till att sälja in jobbet ytterligare inför ett eventuellt beslut från kandidatens sida.

10) Säljaren är anställd. Vad händer nu?
Det är otroligt viktigt att du har förberett en grundlig introduktion för din nya säljare. Sedan är det essentiellt att du coachar och kontinuerligt utbildar för att ge säljaren maximala möjligheter att lyckas. Många gör en bra rekrytering men saknar möjligheter att följa upp. Låt inte detta hända dig.

Lycka till!

www.relytic.se

Relytic ska leverera de bästa lösningarna inom försäljning till andra företag.  Vi anpassar varje komponent i vårt erbjudande för att möta våra kunders behov och hjälpa dem skapa sig en bättre ställning i branschen. För att möta marknaden har vi breddat vårt erbjudande till att omfatta säljträning, affärsutveckling, rekrytering och försäljning outsourcing. Kortfattat så hjälper vi ert företag att frigöra tid, öka försäljningen och sänka kostnaderna.

Jonas Wärngård, Jonas@relytic.se, 0739245940

www.relytic.se