Enida AB

10 tips för motivationsfix

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 10:15 CEST

1.Sätt upp konkreta och smarta mål! Vad är ett smart mål? Enklaste sättet att få fram ett smart mål är att avsluta nedanstående meningar:
- Jag vill...

- För att...

- Jag ser ett resultat om...

- Tidpunkt:

2. Bli av med allt omkring dig som bromsar ner dig och som inte tillåter dig att uppnå dina mål. Exempelvis om du vill sluta röka, släng då alla cigarettpaket, tändare, askkoppar och umgås mindre med dina "rökkompisar".

3. Hitta en trigger som påminner dig varje dag om vad det är du vill uppnå. Vill du t ex sälja mer på ditt företag, skaffa dig förslagsvis en musmatta där det står "Sälj mer!" som hela tiden påminner dig om vad du vill göra.

4. Jobba mot dina mål steg för steg men ha kul på vägen!

5. Skaffa dig en idol, förebild, coach, mentor eller någon annan som inspirerar och uppmuntrar dig. Vem skulle det kunna vara? Vem har redan uppnått liknande mål? Personen i fråga behöver inte själv veta om det.

6. Belöna dig själv! Vad unnar du dig när du uppnått delmål? Hur gör du när du lyxar till det ordentligt?

7. Avsätt tid för att kreativt visualisera dig själv i framtiden. Föreställ dig att du redan har uppnått ditt mål. Hur känns det? Vad ser du omkring dig? Vad hör du? Vilka pratar du med? För vem berättar du först att du uppnått ditt mål? Hur firar du? Någon annan som blir glad för din skull?

8. Skriv ner dina framgångar dagligen. När motivationen sviktar kan du ta fram listan och läsa högt för dig. Då kommer du märka att vägen till att uppnå dina mål är en process och att du hela tiden rör dig framåt, steg för steg. Hur gör du när du övar på tålamod? Vilket steg behöver du ta nu för att komma närmare ditt mål?

9. Sluta odla negativa tankar! De förstör bara för dig. Bestäm dig att från och med nu tänker du positivt, no matter what. Att se det positiva i allt får dig att behålla motivationen även när det är lite kämpigt. Och skulle något negativt inträffa, vad kan du lära dig från den situationen? Vad kan du göra bättre till nästa gång? Vilken negativ tanke vill du ta bort just nu? Vad kan du tänka istället? Vad är mer positivt?

10. Hitta en peppkompis som känner till dina mål och drömmar. Skryt för varandra, peppa varandra och ös på med beröm till varandra. Vilken kompis utser du till att vara peppkompis? När väljer du att ta kontakt med peppkompisen?

Lycka till! Snart kommer du märka fantastiska resultat!

www.enida.se