Ergo Produktion Skåne AB

10 tips som höjer energinivån på kontoret

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 11:40 CET

Genom att sitta rätt, ha rätt typ av belysning och röra på sig med jämna mellanrum kan man öka energinivån och därmed också avsevärt förbättra sin prestationsförmåga på jobbet.  Marcus Carlsson, VD för Ergoproduktion och innovatören bakom den uppmärksammade Ergopucken, som lanseras i början av februari, delar här med sig av tio tips som fyller på dina energiförråd på jobbet.

Ergopucken är en nyskapande ergonomisk produkt som kan spara miljontals kronor och för arbetsgivare genom att förebygga musarm och andra belastningsskador, vilket i sin tur kan minska kostnaderna för rehabilitering och sjukfrånvaro. Ergopucken är lätt att ta med sig och fungerar även på bärbara datorer.   Produkten skiljer sig markant från befintliga ergonomiska hjälpmedel, inte minst tack vare sin nytänkande och innovativa design.

Marcus Carlsson är utbildad på Komplementära medicinska högskolan i Malmö och har många års erfarenhet av terapeutiskt arbete och skaderehabilitering. Hans vision är att göra ergonomiska produkter tillgängliga för en bred målgrupp och därigenom minska antalet individer som drabbas av en av landets vanligaste åkommor, musarm, bland annat genom att dela med sig av sin kunskap om hur man, med hjälp av några enkla åtgärder, kan minska risken för belastningsskador. Det unika med produkten är att man kan röra sig fritt mellan tangentbordet och musen utan att lyfta händerna. Fungerar även till bärbara datorer.

10 tips som höjer din energinivå på kontoret

- Satsa på bra belysning som inte bländar dig eller reflekteras i datorskärmen.

- Ha datorskärmen placerad så att överkanten är i ögonhöjd eller något under.

-  Investera i ett höj- och sänkbart skrivbord så du kan avlasta ryggen genom att variera mellan sittande och stående arbetsställningar.

- Ha som tumregel att aldrig sitta i mer än 45 minuter i sträck. Sen behöver kroppen någon form av rörelse, exempelvis en kort promenad till kopiatorn eller kaffemaskinen.

-  Se till att din stol är placerad nära skrivbordet och ha knäna i 90 graders vinkel.

- Gå till grannen och prata istället för att ringa, då får du automatiskt igång blodcirkulationen, vilket syresätter blodet och ger dig ny energi.

- Använd headset i största möjliga mån.

- Använd ett flyttbart handledsstöd för att avlasta handled, underarmar och axlar.

- Träna styrketräning för rygg, axlar och mage någon gång per vecka.

-  Stretcha rygg och nacke regelbundet. Fem eller tio minuter per dag räcker och kan göra stor skillnad för ditt välbefinnande.

För mer information och intervju med Marcus Carlsson, kontakta Annika Wihlborg, pressansvarig på Ergo Produktion.

Annika Wihlborg

annika@ergoproduktion.com

www.ergoproduktion.com

Fakta om Ergo Produktion Skåne AB

Ergo Produktion AB utvecklar, förbättrar och tillverkar ergonomiska produkter inom alla yrkesområden. Vår affärsidé är att underlätta och förenkla arbetsmoment för den enskilda människan och på så vis få kroppen att må bra samtidigt som arbetet effektiviseras.