Kommunal

100 000 kronor till Jobbare mot rasismen

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 10:00 CET

Jobbare mot rasismen fick 100 000 kronor av Stiftelsen Hela Sverige - Artister mot nazister. Kommunals ordförande Ylva Thörn var på plats på Nalen för att tillsammans med Anders Karlsson (s) riksdagsledamot från Landskrona och initiativtagare till projektet Jobbare mot rasism och SEKO:s ordförande Janna Rudén, ta emot stipendiet.
– Jag är glad och stolt över att Jobbare mot rasism får detta stipendium. Det är inte acceptabelt att människor kränks på grund av sin bakgrund eller sexuell läggning. Främlingsfientlighet går inte ihop med våra värderingar. Alla människor har samma värde och ska självklart behandlas jämlikt. Det är grunden i Kommunals människosyn och den ska vi stå upp för, säger Ylva Thörn.

– Vi är oerhört stolta över detta pris. Kampen mot rasism och främlingsfientlighet är oerhört viktig, inte minst i dessa tider när klyftorna och orättvisan ökar och grogrunden för främlingsfientligheten växer, säger Janne Rudén.

– Nu får vi möjligheten att intensifiera arbetet mot rasism under det kommande året. Det känns väldigt viktigt, säger Anders Karlsson.

Motiveringen för Jobbare mot rasism stipendium är:
”Jobbare mot rasism är ett viktigt initiativ för att motverka rasism och nazism. Deras arbete med att sprida information och föra öppna samtal på arbetsplatserna om solidaritet, jämlikhet och respekt för alla människors lika värde är viktigt för att förhindra att dagens högerextrema krafter sprids och får fäste i arbetslivet och samhället. För detta värdefulla arbete tilldelas Jobbare mot rasism ett stipendium på 100 000 kronor.”

Stiftelsen Hela Sverige - Artister mot nazister delar ut stipendier till personer och organisationer som arbetar mot nazism. Stipendiet instiftades 2001 vid en artistgala i Globen och initiativtagare till Artister mot nazister är Mikael Wiehe och Tomas Ledin.

Jobbare mot rasism drivs av Kommunal, SEKO, Handels, Byggnads, IF Metall, och Socialdemokraterna i Landskrona.

För ytterligare pressinformation kontakta:
Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070 320 0 4 56
Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO: 070 631 59 49