Fjärdhundraland

100 gånger landsbygdsturism kan få Stora Turismpriset

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2019 08:35 CEST

En destination som drivs av över hundra olika företag och föreningar är en av de som kan få Stora Turismpriset 2019. Fjärdhundraland har på tio år gått från ett litet Leader-projekt till en stort turistmål som lockar med mathantverk, mysiga kaféer, gårdsbutiker i ett vackert landskap, nära storstäderna. Nu är de nominerade till Stora Turismpriset.

Stora Turismpriset delas ut varje år till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Priset, på 100 000 kr, delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. I år har Region Uppsala nominerat Fjärdhundraland till det prestigefyllda priset.

– Vi är så glada för att ett initiativ som bygger till hundra procent på egna drivkrafter och samarbeten lyfts fram på det här sättet, säger Mats Thorburn, ordförande i Fjärdhundraland. Det är ett erkännande för den relationsbaserade småskaliga besöksnäringen, där hög kvalitet och direktkontakt besökare/värd står i fokus.

Fjärdhundraland bildades 2011 som resultat av ett framgångsrikt Leader-projekt, och har sedan dess vuxit till över 100 medlemmar i fyra län och åtta kommuner.

– Region Uppsala har i år valt att nominera Fjärdhundraland ekonomisk förening, då vi ser den som ett lysande exempel på samverkan som byggts underifrån, över geografiska och administrativa gränser. De har bevisat hur många små aktörer tillsammans kan bilda ett starkt kluster, som nu växer dynamiskt och ger både kraft och uthållighet. De har skapat en attraktiv destination och en riktigt stark reseanledning, säger Karin Södergren, regional destinationsutvecklare på Region Uppsala.

– Vi tror på att sammanföra våra entusiastiska småföretagare med besökare med likande intressen, säger Mats Thorburn. Det blir inte massturism, utan en relationsbaserad turism som är ”peer to peer" och kan drivas med digitala verktyg. Vi skapar en smart destination som inte behöver resebyråer, stora destinationsbolag eller detaljstyrda strategier. Det handlar om relationer som blir mycket starkare, eftersom de är äkta.

___

Kontakt:
Mats Thorburn, ordf Fjärdhundraland ek för, 0701-739399, mats@fjardhundraland.se
Karin Södergren, regional destinationsutvecklare, Region Uppsala: 076-118 21 10

Pressbilder: https://goo.gl/photos/CpjZevKQmVeqMVqK9

I Fjärdhundraland samlar vi bra upplevelser i en levande landsbygd med historia, naturupplevelser och spirande småföretagande: kaféer, boende, gårdsbutiker och mycket mer! Massor av mathantverk, natur, kultur – allt inom en timme från Stockholm, Uppsala och Västerås.

Fjärdhundraland har medlemmar i fyra län (Uppsala, Västmanland, Södermanland och Stockholm) och åtta kommuner (Västerås, Uppsala, Enköping, Upplands-Bro, Strängnäs, Sala, Heby, Sigtuna.)