Warp Institute

100% optimistisk Facebookgrupp når 5000 medlemmar

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2019 07:01 CET

Går det att ha en Facebookgrupp där alla medlemmar bara pratar om möjligheter och låter bli negativa kommenterarer? Ja, "Sveriges mest optimistiska Facebookgrupp" har nu passerat 5000 medlemmar.

-> Sveriges mest optimistiska Facebookgrupp.

Gruppen drivs av stiftelsen Warp Institute, som bygger ett globalt community av optimister, och är grundat av tidigare riksdagsledamoten, Mathias Sundin.

Varje dag postas ett inlägg med en positiv nyhet, oftast teknikrelaterad, från en liten grupp volontärer som utgör redaktion. Redaktör är Magnus Aschan, tidigare chedredaktör på Computer Sweden och TechWorld.

- Vi tycker att diskussionen om ny teknik ofta hamnar i domedagsscenarion om mördarrobotar och arbetslöshet, och vill balansera det med ett hundraprocentigt fokus på möjligheter med ny teknik.

- När man tittar på utvecklingen i världen, ser vi att de flesta viktiga kurvor går i rätt riktning och vi har lärt oss hur vi löser stora och små problem. Därför är det rationellt att vara optimist, det säger Mathias Sundin, medgrundare och arbetande ordförande för Warp Institute som driver Sveriges mest optimistiska Facebookgrupp.

- Jag är välidgt glad att det går så bra att driva en enbart optimistisk grupp. Vi har fantastiska medlemmar!

- I gruppen och stiftelsen Warp Institute sysslar med faktabaserad optimism och det är såklart välkommet i gruppen att korrigera faktafel, det säger Magnus Aschan, redaktör för gruppen och Chief Operating Officer hos Warp Institute.

Warp Institute är en svensk stiftelse startad av tidigare riksdagsledamoten Mathias Sundin.

Syftet är att få en bättre framtid att komma snabbare, genom att bygga ett globalt community av optimister.

Bland Warp Institutes projekt finns Warp Space Program, den första privatfinansierade rymdmissionen till en asteroid, Sveriges mest optimistiska Facebookgrupp med över 5000 medlemmar och Sveriges mest optimistiska föreläsning, en crowdsourcad föreläsning.

warpinstitute.org