Musichelp sweden ab

1000 gram släpper sitt debutalbum Ken sent me

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 08:30 CEST

Moritz Lieberkühn vägde som ett mjölkpaket när han föddes i den västberlinska förorten Lichterfelde. Han matades med musik från sina äldre bröder; Dinosaur JR, Sebadoh, Sonic Youth och The Smiths - grupper som blev till starka förebilder när Moritz som tonåring bildade sitt första band. Under flera år uppträdde han som singer-songwriter på barer och klubbar runt om i Berlin.

2007 träffade han Anna Roxenholt (New Found Land) och flyttade med henne till Sverige. Han träffade där musikerna Alexander Simm (New Found Land, Sarah Riedel, The Country), Jacob Öhrvall (Klabbes Bank, Jacon) och Joel Wästberg (Junip, Klabbes Bank,  Fibes oh Fibes) och bildade tillsammans med dom 1000 GRAM. Under The Göteborg String Theory   (ett pågående projekt och  samarbete mellan artister från Berlin och Göteborg)  sprang Moritz  på sin gamla skolkamrat och numera producent Tilman Hopf, som föreslog att de skulle göra en platta ihop.

Med utgångspunkt i Moritz låtskrivande spelar bandet  en  egensinning musik med ytterst lite
hipsterfaktor men istället med  desto mer värme och individualitet. Igenkänningsfaktorn är hög men musiken överraskar med sina oväntade former och harmonier.  Albumet spelades in i Berlinstudion Chez Cherie under två extremt varma sommarveckor. Resultatet är en debutplatta direkt från hjärtat med mycket blod, svett och tanke bakom. Fixe Records är stolta över att få presentera: 1000 GRAM - Ken Sent Me Releasedatum: 2012-11-21
SKIVBOLAG: www.fixerecords.com  DISTRIBUTION: www.border.se PRESS: info@musichelp.se HOMEPAGE: www.1000gram.com