Uppsala Konsert & Kongress

1000-konsertvallen sprängd på Uppsala Konsert & Kongress

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 14:37 CET

1000:e konserten i Uppsala Konsert & Kongress

Fredag 13 april 19.30 sprängs 1000-konsertvallen i Uppsala Konsert & Kongress! Det blir The Brodsky Quartet som med sin satsning på Sjostakovitj samtliga stråkkvartetter under tre dagar tar verksamheten in i nästa konserttusende sedan invigningen 1 september 2007.

Redan från start har inriktningen på Uppsala Konsert & Kongress varit tydlig: ett konserthus för all slags musik, med många olika genrer för många olika lyssnare. Och så har det också blivit. De hittills tusen konserterna i Uppsala Konsert & Kongress har presenterat artister i världsklass från världens alla hörn, men också Uppsalas eget rika musikliv. Ingen behöver känna sig ovälkommen till musiken i Uppsala Konsert & Kongress.

Uppsala växer och är med sina 200 000 invånare idag en storstad och verksamheten i Uppsala Konsert & Kongress är en del av tillväxtprocessen. En undersökning från HUI Research har visat att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till konserthusets verksamhet.

Många av konserterna som presenteras skulle inte ha blivit av i Uppsala utan Uppsala Konsert & Kongress. När nu den tusende konserten närmar sig vill vi inte börja räkna upp artister som tidigare gästat Uppsala Konsert & Kongress. De är så många och av sådan hög karat att det är omöjligt att bara lyfta fram några.

Men att det blir en av väldens främsta stråkkvartetter, The Brodsky Quartet, som ger den tusende konserten är ett tecken. Den har genom sina samarbeten med artister som Anne Sofie von Otter, Elvis Costello och den isländska sångerskan Björk nått långt fler än den vanliga kammarmusikpubliken. Det är en ensemble som vågar sticka ut och göra skillnad. När de nu tar sig an Sjostakovitj samtliga stråkkvartetter gör de det på sitt alldeles egna vis. Stående för att ge musiken extra energi.

Vi vågar påstå att Uppsala Konsert & Kongress gör skillnad, att verksamheten vitaliserar och gör Uppsala till en attraktiv stad dit omvärlden riktar sina blickar.

Kontakt:
VD och konstnärlig ledare Magnus Bäckström, magnus.backstrom@ukk.se, 018-727 90 90.
Marknadschef Mats Molander, mats.molander@ukk.se, 018-727 90 41.

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturlivet, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.