Singelliv

100lax på tre månader

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 18:38 CEST

I måndags gav sig  Susanne Adawi i kast med utmaningen att på tre månader få igång en affärsverksamhet som gör 100.000 kronor i vinst i månaden. Hon följer i 100LAX-grundarna Carlos Rojas och Marlena Batists fotspår, och kommer följa samma regler: att klara av målet med bara 10 timmars arbete i veckan, och max 10.000 kronor i startkapital.

-          Jag har ett nystartat företag, Singelliv, som jag vill få snurr på det så att jag kan leva på det. Jag bubblar bokstavligen över av idéer och engagemang och tanken på att behöva vara anställd igen gör mig livrädd, säger Susanne.
Susanne kommer blogga dagligen på 100lax.se och ha Marlena och Carlos som bollplank i processen.

Susanne Adawi: 073-633 29 90
Marlena Batist: 076-019 19 82

Myterna om entreprenörskap som 100LAX vill slå hål på:
”Jag är inte entreprenörstypen”

Bilden de flesta får upp när man tänker på en entreprenör är på en lite äldre man i kostym som är superverbal. Det funkar som profil i vissa sammanhang, men du som ”typ” har alltid ett värde i ett annat.

”Företag blir inte lönsamma förrän tredje året”

För storföretag och storsatsningar med stora investeringar är det en bra tumregel. Men om du är intresserad av att starta en verksamhet som du tjänar runt 100.000 i månaden på finns det inget som belägger att det skulle vara så.

”Det är hårt slit att vara entreprenör”

Att något är en utmaning är inte samma sak som att det är hårt och tidskrävande. Fokuserar du din tid på det i din verksamhet som är mest inkomstgenererande kommer du ganska snabbt att göra bra vinst på lite arbete.

”Man behöver startkapital”

Carlos och Marlena har startat sammanlagt sju företag utan startkapital. Många gånger går det att på kreativa sätt garantera en startinkomst genom att till exempel boka upp kunder till din tjänst eller produkt innan den finns. För att komma igång med ett företag behöver du inte mer än en telefon och en mejladress.

”Det är mycket att ha koll på”

Den klassiska entreprenören ägnar oftast mycket tid åt detaljer i arbetet som är lätta att delegera. Det finns en entreprenörstyp som inte har samma kontrollbehov som istället rekryterar bra assistenter och partners.

www.100lax.se