Kvinnligatalare.se

1059 kvinnor gör upp om titeln Årets Företagerska

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 08:53 CEST

Hela 1059 företagarkvinnor blev i år nominerade i den nationella tävlingen Beautiful Business Award 2011. Tävlingens syfte är att synliggöra flera företagerskor som förebilder och under de fyra första åren har totalt över 5300 nominerade kvinnor uppmärksammats. Nu ska tio finalister väljas ut till finalen den 25 januari då titlarna Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare delas ut.

Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram inspirerande företagarkvinnor som förebilder. Tävlingen arrangeras för fjärde året i rad av PwC och nätverket Driftig.nu. Priser delas ut i kategorierna Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare.

Tävlingen är öppen för alla kvinnor som driver företag på heltid. Tävlar gör man genom att nominera sig själv eller någon annan via tävlingssidan www.beautifulbusinessaward.se. I nästa steg lämnar den nominerade in ett tävlingsbidrag.

Tävlingskommittén kommer nu att välja ut tio finalister som går vidare till den nationella finalen den 25 januari på Rival i Stockholm. Finalisterna offentliggörs på hemsidan under vecka 47. Förutom äran har de tävlande chans att vinna stipendium på 50 000 kr, konsulttimmar och marknadsföringsutrymme.

Beautiful Business är ett begrepp för inspirerande företagande som genomsyras av hållbarhet, nytänkande och tillväxtambition, vilket även är de kriterier som tävlingen utgår ifrån. Årets Företagerska 2010 blev Lena Jonsson Näslund med företaget Snö of Sweden och till Årets Tjänsteutvecklare 2010 utsågs Lisa Lindström som driver företaget Doberman.

Mer information, bilder samt film hämtas på http://www.beautifulbusinessaward.se

Fakta från årets tävling
- 1059 kvinnor nominerades
- 1 av 5 verkar inom försäljning, lika många inom kultur/media/design
- Servicebranschen har ökat mest från 10 till 17 %
- Alla län är representerade, 35 % i Stockholm, 14 % i Västra Götaland
- 26% är födda på 70-talet, för första gången fler 80-talister än 50-talister (11% resp. 9%)

Län/nomineringar

Anita Österholm, PwC, 0611-55 40 22
Frida Haavisto, Driftig.nu, 031-780 32 15

Fakta om PwC:
PwC i Sverige är marknadsledande inom revision, redo­visning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 161 000 medarbetare i 154 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.

Fakta om Driftig.nu:
Driftig.nu är Sveriges största affärsnätverk och mötesplats för kvinnor som vill starta eller driver företag. Här finns möjlighet att marknadsföra sitt företag, knyta kontakter, byta erfarenheter, hämta information och inspireras av andra. Sajten är dessutom en kanal där media, myndigheter och företagsfrämjande organisationer kan hitta nya spännande bolag att arbeta med. Driftig.nu drivs av företaget Beautiful Business AB, startades under 2007 och har idag cirka 10 000 medlemmar. Läs mer på www.driftig.nu