Universal Music Sweden

10cc firar 40 år med en exklusiv boxutgåva!

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 10:57 CEST

Kvartetten Lol Creme, Kevin Godley, Graham Gouldman och Eric Stewart skapade några av 1970-talets allra läckraste och mest egensinniga poplåtar, och jämte Queen, Rod Stewart, Elton John och David Bowie dominerade de hitlistorna med den ena monsterhiten efter den andra, från ”Donna” 1972 till ”Dreadlock Holiday” sex år senare. Medlemmarna gick sedan sina skilda vägar, men har nu förenats för att sammanställa denna läckra box som täcker hela karriären.

”Tenology” markerar 40-årsjubileet sedan bandet bildades i Stockport 1972 och innehåller fyra CD och DVD. Givetvis finns alla de klassiska popsinglarna med – samlade på två CD – och även några av deras mest älskade albumspår. Fjärde CDn innehåller singelbaksidor och andra rariteter, däribland tre tidigare outgivna låtar. DVDn bjuder på TV-framträdanden och promovideos. Omslaget är skapat av den legendariske grafiske designern Storm Thorgerson, som arbetade med gruppens album på 1970-talet. Dessutom får vi en matig essä av Guardianjournalisten och 10cc-fantasten Paul Lester. En värdig hyllning till ett av rockhistoriens mest originella och färgstarka band.

Releasedatum: 19 november

För information och pressförfrågningar: Jimmi Storm, Universal Music: jimmi.storm@umusic.com / +46 (0)70 529 53 56