Lions Clubs International

12 åriga Alva ritade teckningen som vann i Sveriges Lions fredsaffischtävling

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 15:55 CET

Varje år sitter omkring 600 000 11 till 13-åringar runt om i världen och ritar på temat fred. De deltar i Lions internationella fredsaffischtävling.

Från Sverige var det Alva Karlsson, 12 år, från Allerum i Skåne som vann och nu är Sveriges Lions bidrag i den internationella tävlingen.

”Om man håller varandra i handen, hjälper vi varandra att sprida fred.” Så motiverar Alva Karlsson sin teckning som hon ritat och som deltar i Lions internationella fredsaffischtävling för Sverige.

Lions fredsaffischtävling är nästan som schlagerfestivalen. Först deltar en massa elever - i Sverige från 35 orter - och ritar teckningar på temat fred. Dessa sänds in till en lokal klubb (en av Lions lokalföreningar) som väljer ut en teckning. Sedan blir det fler gallringar och till slut blir det en som vinner i Sverige och därmed blir Sveriges Lions bidrag i den internationella fredsaffischtävlingen. Alvas teckning sändes in av Lions Club Sofiero.

Alva var inte ensam från sin skola att rita fredsaffischer. Det gjorde flera barn. För skolans och Alvas insatser belönas hennes klass med 2 000 kronor från Lions till klassens kassa – den så kallade klasskassan som brukar användas till utflykter eller annan guldkant i skolan för eleverna.

Varför gör Lions det här då? Jo, för att få ungdomar och barn att fundera i banor om fred genom att vara kreativa och teckna. Och varför då? Jo, för att en av Lions uppgifter är att: ”Göra det möjligt för frivilliga att tillhandahålla hjälpinsatser i samhället, tillgodose humanitära behov samt främja fred och internationell förståelse genom Lions klubbar.” Något som idag med tanke på läget i världen känns väldigt angeläget. För att använda en klyscha: Det börjar med barnen.

Om Lions:
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 000 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett etnisk tillhörighet och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0