one to one ab

121.nu satsar internationellt med ny företagssökmotor

Pressmeddelande  •  2011-06-13 10:02 CEST

En av Sveriges ledande söktjänster 121.nu lanserar nu sin första sökmotor utanför Sveriges gränser. Sökföretagets första internationella satsning hamnar i Rumänien där företagssök är ett relativt nytt segment. Den rumänska onlinemarknaden värderas idag till 308 miljoner euro.

- Sedan 2005, då IHJ Media Group AB förvärvade 121.nu, har vår vision varit att bli en internationell aktör med en stark marknadsposition inom EU. Rumänien är en intressant marknad med en stark tillväxt inom segmentet för onlineannonsering. Vår första internationella satsning 828.ro är nu lanserad vilket gett oss ny energi att fullfölja vår vision. Vårt duktiga team i Rumänien kommer nu vara med på resan tillsammans med oss, då vi ska bli det första valet när man söker efter företag på nätet, säger Jonathan Isacsson, VD på 121.nu.

Företagssök är ett ganska nytt segment i Rumänien. 2010 var ett bra år för onlineannonseringen. Det resulterade i nedsatta annonspriser, som även gav möjligheten för mindre företag att använda sig av söktjänster för att marknadsföra sig själva. Den rumänska onlinemarknaden värderas idag till 308 miljoner euro. Det 1: a halvåret 2010 ökade online annonseringen med hela 65% jämfört med samma period 2009, den största ökningen sedan 2007.

828.ro är det senaste i söktjänst som använder sig av en avancerad och egenutvecklad sökteknologi. I söktjänstens första version publiceras det information om över 600 000 aktiva företag i Rumänien.

- Det ska bli väldigt intressant att se hur vår nya tjänst 828.ro tar plats på den rumänska marknaden. Vi har alltid tänkt långsiktigt med företaget och har således också byggt upp ett kapital under åren som är nödvändig för att slå oss in på nya marknader, säger Jonathan Isacsson, VD på 121.nu

Sedan 2005, då 121.nu hamnade under sina nuvarande ägare, har företaget vuxit med 700% och omsätter idag 55 msek med ett resultat på 10 msek.

- Vi tittar redan på hur vi ska etablera oss i fler länder och skapa nya samarbetsavtal som ger oss fler värden och synergier. Vi önskar vi kunde göra allt mycket mer och mycket snabbare men vi har ett begränsat kapital vilket bromsar lite grann. Det positiva med det är att vi blir än mer kreativa och hungriga att komma först, avslutar Jonathan Isacsson, VD på 121.nu

För mer information, vänligen kontakta:
Jonathan Isacsson, VD
one to one ab
Tel: 036-3320101
Mobil: 0767-000 121
E-post: jonathan@121.nu
Webb: www.121.nu

Fakta om 121.nu
121.nu är en av de ledande företagssöktjänsterna på den svenska marknaden. Via 121.nu får företag, myndigheter och privatpersoner tillgång till en kvalitativ sökdatabas över Sveriges näringsliv. Egenutvecklad sökteknologi gör att både köpare och säljare snabbt kan hitta det de söker efter. Bolaget etablerades 1998 och har idag 60 anställda, med huvudkontor i Jönköping.

Fakta om 828.ro
828.ro skall vara en av de ledande företagssöktjänsterna på den rumänska marknaden. Via 828.ro får företag, myndigheter och privatpersoner tillgång till en kvalitativ sökdatabas över Rumäniens näringsliv. Vår egenutvecklad sökteknologi gör att både köpare och säljare snabbt kan hitta det de söker efter. Bolaget etablerades 2011 och har idag 5 anställda, med huvudkontor i Bulevard Mamaia, Constanta.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom