Kvinnligatalare.se

1234 företagarkvinnor nominerade i 5-årsjubilerande tävling

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 08:37 CET

Hela 1234 företagarkvinnor blev i år nominerade i den nationella tävlingen Beautiful Business Award 2012. Tävlingens syfte är att synliggöra flera företagarkvinnor som förebilder och under de fem åren har totalt över 6 500 nominerade kvinnor uppmärksammats. Nu ska tio finalister väljas ut till finalen den 24 januari då titlarna Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare delas ut.

Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram inspirerande företagarkvinnor som är förebilder och som driver sina företag på ett hållbart och nytänkande sätt. Tävlingen genomförs för femte året i rad. Arrangörer i år är PwC, Tillväxtverket och nätverket Driftig.nu.

Tävlingen är öppen för alla kvinnor som driver företag. Via tävlingssidan har man kunnat nominera en företagarkvinna. I nästa steg lämnar den nominerade in ett tävlingsbidrag. Tävlingskommittén kommer att välja ut tio finalister som går vidare till finalen den 24 januari på Rival i Stockholm. Finalisterna offentliggörs på hemsidan under vecka 48. Förutom äran har de tävlande chans att vinna 50 000 kr, konsulttimmar och marknadsföringsutrymme.

Beautiful Business är företagande som bygger på nytänkande, hållbarhet och tillväxtambition. Det är affärer med tanke som inspirerar andra. Det är vackert att vara förebild.

Årets Företagerska 2011 blev Helena Casserlöv-Kvist med företaget Meritmind och till Årets Tjänsteutvecklare 2011 utsågs Catharina Tavakolinia som driver företaget Kavat Vård.

Mer information hämtas på http://www.beautifulbusinessaward.se

Fakta från årets tävling
- 1234 kvinnor nominerades
- Alla län är representerade, 39 % i Stockholm, 14 % i Västra Götaland
- 25% är födda på 70-talet, 80-talisterna har ökat mest och utgör dubbelt så många som 50-talisterna (13% resp. 6%)

Län / antal nomineringar

Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket, 08-681 65 87
Frida Haavisto, Driftig.nu, 0733-44 65 60

Fakta om PwC:

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Läs mer på www.pwc.com/se

Fakta om Tillväxtverket:

Tillväxtverket arbetar offensivt för hållbar tillväxt i hela landet genom att underlätta företagande. Myndigheten driver bland annat programmet Främja kvinnors företagande. Syftet är att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv genom att fler företag drivs och utvecklas av kvinnor. Programmet handlar bland annat om att göra kvinnors företagande mer synligt, t.ex. genom att lyfta fram framgångsrika och innovativa företagarkvinnor som förebilder. Läs mer om programmet på www.tillvaxtverket.se/kvinnorsforetagande

Fakta om Driftig.nu:

Driftig.nu är Sveriges största affärsnätverk (ca 12.000 medlemmar) och mötesplats för kvinnor som vill starta eller driver företag. Här finns möjlighet att marknadsföra sitt företag, knyta kontakter, byta erfarenheter, hämta information och inspireras av andra. Sajten är dessutom en kanal där media, myndigheter och företagsfrämjande organisationer kan hitta nya spännande bolag att arbeta med. Driftig.nu drivs av företaget Beautiful Business AB som är ett affärs- och inspirationskoncept för kvinnliga företagare. Läs mer på www.driftig.nu