AIK Bouleförening

13-årigt stjärnskott i AIK till RF:s SM-vecka

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2019 13:00 CEST

Han började spela boule på riktigt i november. Sex månader senare vinner Zakaria Gustafsson Elabbas både DM-Guld och Stockholms SM-kval i Precisionsskytte i Juniorklassen, till Riksidrottsförbundets (RF:s) SM-vecka i Malmö i slutet av juni. Och det är hans första riktiga tävling. I DM-finalen krossar han Juniorlandslagets Tim Duvenfelt och skjuter en bättre bättre serie både i SM-kvalet och DM-finalen, än många elit- (och i en del fall landslagsmeriterade) spelare i den Öppna Klassen. Vad döljer sig i framtiden för detta unga stjärnskott?

Zakaria Gustafsson Elabbas spelar för AIK Bouleförening. Under vintern-våren har han tränats av AIK Boules ordförande Jonas Almquist (som själv sköt hem ett Brons i Veteranklassen V/55 och tog sin fjärde raka DM-medalj i Precisionsskytte på lika många år). Almquist har också varit huvudtränare för Stockholmsdistriktets juniorer de senaste två åren, och där bl a tränat 15-årige Tim Duvenfelt som i vår tagit plats i Juniorlandslagstruppen.

- Zakaria var 12 år i november när han kom till AIK. Han hade då bestämt sig för att sluta med innebandyn och göra boulen till sin sport. Han har haft en jättebra utveckling under våren, men har naturligtvis inte tävlingsrutinen som de äldre i juniorklassen har. Han är trots allt Förstaårs-junior och har precis börjat sitt första riktiga tävlingsår. Men det gör hans prestation på DM och i SM-kvalet, desto mer imponerande.

- Hur bra han kan bli? Ja, det är upp till honom själv. Han kan bli hur bra som helst, men han får själv bestämma farten. Väljer han att satsa fullt ut, kan han definitivt ta en juniorlandslagströja om 2-3 år om han vill. AIK kommer att fortsätta att stötta honom hela vägen, som vi gjort i vinter.

I AIK Bouleförening finns också det 19-åriga superlöftet Eric Jonsson, med 2 st JSM-Silver från i somras.