Skyscanner

13% delar gärna säng med främlingar på flyget, enligt Skyscanner

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 15:00 CET

13% av de resande skulle gärna dela en Skycouch med en främling de träffade i kön, enligt den senaste opinionsundersökningen från flygsöksajten Skyscanner.

”Skycouch” är det nya platsalternativet som flygbolaget Air New Zealand nyligen införde på sina långflygningar. Den kallas den första "sängen i ekonomiklass" och räknas som den första stora förbättringen av reskomfort i ekonomiklass under 20 år.

Hur en Skycouch fungerar:

Två personer köper en rad med tre sittplatser tillsammans. Dessa kan sedan omvandlas, genom att var och en av de platser som har en kudde fälls upp underifrån och man flyttar de speciellt utformade fotstöden för att bilda en smal, men ändå platt säng som gör det möjligt för två vuxna att sträcka ut sig. Den tredje sittplatsen säljs till halva priset.

Sittplatser på relativt billiga flyg i ekonomiklass har alltid legat långt efter när det gäller komfort, detta jämfört med flygbolagets motsvarighet till businessklass; men med den här nya innovationen har man minskat gapet kraftigt och man kan nu alltså flyga både billigt och bekvämt på långdistansflygningar. Passagerare som vill boka bekväma och billiga flygresor till andra destinationer kan flyga med British Airways och Virgin Atlantic. British Airways har förstklassiga tur och retur biljetter för flyg till New York och hos Virgin Atlantic säljs Virgin Upper Class biljetter betydligt billigare än deras Premium Economy biljetter.

73% av de som röstade i Skyscanners undersökning uppgav att de gärna skulle betala extra för en Skycouch, varav 60,5% sa att de endast skulle dela en med sin partner. 25% svarade att de inte ville betala något extra, utan hellre sparar sina pengar.

Runt 500 personer deltog i omröstningen och resultaten visar att Air New Zealands nya skapelse är en vinnare bland flygresenärer på långsträckor och ett lukrativt drag för flygbolaget.

Barry Smith, Skyscanners grundare och direktör sa:

"Vi applåderar Air New Zealand för att göra de långa flygningar bekvämare.
Vi visste att folk skulle komma att gilla idén, men var förvånade över att så många gärna skulle dela en Skycouch med en främling de bara träffat på flygplatsen. Detta kan kanske leda till att nya relationer skapas på tjugo tusen fot, trots att Air New Zealand har betonat att Skycouches inte bör användas för att ansluta sig till 10 000-metersklubben (mile high club).”

Om Skyscanner:

Skyscanner tillhandahåller direkta jämförelser av flygpriser online på över 670 000 linjer, inklusive flyg till Mexico. Med Skyscanner kan användarna göra sökningar utan att behöva uppge exakt datum eller ens destination. Skyscanner är tillgängligt på över 20 olika språk inklusive engelska, tyska och spanska.

Presskontakt:

Kristin Andersson