ABF Malmö

14-åring i Rosengård startar insamling till Pakistan

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 12:37 CEST

När Sabah Zafar, 14 år från Rosengård, hörde talas om översvämningarna i Pakistan kände hon genast att hon ville hjälpa till. Översvämningarna har orsakat en av de värsta katastroferna i vår tid. Ungefär 3,5 miljoner barn är i akut behov av hjälp för att överleva. De internationella insatserna har varit väldigt begränsade och det upprörde Sabah. Hon säger att det var många fler som hjälpte Haitis offer trots att det är en mycket mer omfattande katastrof som just nu pågår i Pakistan.

Sabah bestämde sig därför att anordna en insamling för de drabbade. Hon ville hjälpa till, men också bidra till att det skrivs mer i svensk press om de drabbade.

Eftersom hon bor i Rosengård tyckte hon att det var det bästa stället att anordna insamlingen, dels för att hon vill visa att det händer bra saker i Rosengård och dels för att det bor många pakistanier där. Sabah tror att många skulle vilja hjälpa till men inte visste hur. Det kommer att bjudas på mat och underhållning med Pakistan som tema och gästerna har möjlighet att skänka donationer efter bästa förmåga. Insamlingarna kommer att skänkas till UNICEF och oavkortat gå till de drabbade i Pakistan.

Sabah Zafar har alltid varit intresserand av politik och mänskliga rättigheter. Med hjälp av ABF:s projekt Tjejer i Förening har hon fått hjälp att anordna den här insamlingen.

Datum: fredagen den 8/10
Tid: 16.00-18.00
Plats: Yalla Trappan

Alla är välkommna.

Presskontakt: Angélica Persson 0738-745023, angelica.persson@abf.se (Projektledare Tjejer i Förening)

Tjejer i Förening är ett projekt som ägs av ABF Malmö.

Tjejer i Förening arbetar som engagemangsguider i Rosengård med tjejer i åldrarna 12-16 år. Vårt mål är att inspirera och informera tjejer på Rosengård om möjligheterna att engagera sig i föreningar, studiecirklar och annan verksamhet, samt erbjuda möjligheten att själva skapa egna meningsfulla verksamheter utifrån gemensamma intressen och behov. Sabah Zafars initiativ till insamlingen har möjliggjorts tack vare hjälp från Tjejer i Förening.