SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB

14 nya Svenska Mästare korades i Göteborg - Nyhlens & Hugoson Svensk Mästare två gånger när Chark-SM 2006 avgjordes

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 11:28 CET

Svensk Mästare, två gånger. Det blev Nyhlens & Hugosons Charks facit när Chark-SM 2006 avgjordes under torsdagskvällen på Svenska Mässan i Göteborg. Luleåföretaget vann klasserna ” Kallrökt korv för rumstemperaturförvaring” och ” Isterband”.

– Det har varit en mycket hög kvalitet på produkterna och det har varit roligt att se att så många som över 90 procent av branschens företag har deltagit. Vi är mycket glada över det lyckade arrangemanget och vi har igen fått ett bevis på att Chark-SM är ett viktigt arrangemang både för branschen och för konsumenterna, säger Svein Berg, projektledare Chark-SM.

Under banketten och prisutdelningen var operaprofilen och korvälskaren Hans Josefsson konferencier. Han bjöd på underhållning tillsammans med gänget från Cats som nu spelas på Göteborgsoperan. En festmåltid serverades i Gothia Towers nya restaurang Estrad.

Alla Svenska Mästare i Chark-SM 2006
Företag, Klass, Ort
Atria Lithells AB, Nyckelhålsmärkta produkter max 10% fett, Malmö
Bergströms Rökeri AB, Rökta helköttsprodukter, Självad
Bröderna Nilsson Delikatesser AB, Kokta helköttsprodukter, Göteborg
Charkmästarn i Västerås AB, Varmrökt korv, tjock, Västerås
Ello Livs AB, Kallrökt korv för kylförvaring, Lammhult
Gottfrids Chark AB, Pastej och paté, Landskrona
Jakobsdals Chark AB, Smörgåsmat/emulsionsprodukter, Göteborg
Kå-Be Charkuterifabrik, AB, Sylta och aladob, Tyresö
Konsum Värmland Charkfabrik, Kokt och varmrökt grovkorv, Karlstad
Nyhlens & Hugosons Chark AB, Kallrökt korv för rumstemperaturförvaring, Luleå
Nyhlens & Hugosons Chark AB, Isterband, Luleå
Signal & Andersson Charkuterifabrik AB, Fågelprodukter, Göteborg
Svantes Vilt o Bär AB, Lufttorkade och kallrökta helköttsprodukter, Härads
Vaggeryds Chark AB, Varmrökt korv, smal, Vaggeryd

För ytterligare information:
Svein Berg, gruppchef SIK Forum & projektledare Chark-SM, tfn 031-335 56 00 alt 070 420 56 10, www.charksm.se
Åke Rutegård, vd KCF – tfn 08-762 65 25, www.kcf.se
Pressansvarig: Anders Ekhammar, 031-701 33 37 alt. 070 746 25 79
Bilder för fri publicering: www.charksm.se eller kontakta Anders Ekhammar.

SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB, är ett industriforskningsinstitut. Institutet är från den 1 januari 2005 ett dotterbolag till SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. SIKs syfte är att stärka livsmedels- och bioteknikföretagens konkurrenskraft. SIK omsätter ca 100 miljoner kronor per år. En tredjedel av intäkterna är offentliga medel via VINNOVA, NI, EU, IRECO, stiftelser och forskningsråd, två tredjedelar är uppdragsintäkter samt medlemsbidrag från industrin via SIKs Intressentförening. Intressentföreningen består av ca 150 företag – med ca 600 produktionsenheter – i Sverige och i utlandet.