Fiesta Eksjö

140 artister till Eksjö i sommar!

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2009 22:05 CEST

Eksjö, Sveriges tråkigaste stad, blir Sveriges roligaste när alla de största svenska stjärnorna kommer till stan !
Hultsfredsgrundaren Håkan Waxegård ringer in hela sin telefonbok.
Lena & Orup, Owe Thörnqvist, Caroline Af Ugglas, EMD, Jakob Hellman, Alcazar, Stefan Sundström, Scotts, Backyard Babies, Markus Krunegård, Perssons Pack, Petter + 130 artister till kommer till Eksjö.
Fler artister än Hultsfred…

John ME, Linda Bengtzing, Hoffmaestro & Chraa, Sofia Karlsson, Mats Ronander, Svante Thuresson, Dogge Doggelito, Plura har redan varit i Eksjö i vår…

Nu väntar 140 artister till i sommar...
För många år sedan blev Eksjö på Småländska höglandet utnämnt till Sveriges tråkigaste stad av tidningen SE. Ryktet har levt kvar i många år, men någonting har hänt.

I år exploderar Eksjö i musik! I sommar kommer alla stora svenska svenska stjärnor till Eksjö.
Från Lena & Orup och Alcazar till Owe Thörnqvist, Markus Krunegård och Backyard Babies, från EMD och Scotts till Stefan Sundström och Caroline Af Ugglas. Den smått legendariske poplegenden Jakob Hellman gör sin enda spelning i sommar och utöver alla dessa så kommer 130 artister till….

Gamle festivalgeneralen från Hultsfred, Håkan Waxegård, är tillbaka i Småland, men nu Hultsfreds grannkommun Eksjö, där hans far, farfar och farfars far bodde… Förra sommaren tog Håkan hand om Eksjös gamla Stadsfest, som tidigare år hade ca 500 gratisbesökare per dag. Med bland annat Håkan vid rodret, så fick den 8.000 betalande och hela stan pratar fortfarande om vilken fantastisk stämning och upplevelse det var med så mycket folk och så många fina konserter i Eksjö gamla stan.

Nu laddar Eksjö igen. Sveriges tråkigaste stad har blivit en av de roligaste…

Lena & Orup, en av 16 Konserter på en vecka !
Ett annat osannolikt exempel på hur mycket musik det bjuds på i Eksjö är att under Orienteringstävlingen O-Ringen arrangeras det inte mindre än 16 konserter på en vecka.
Stjärnor som Lena & Orup, Caroline Af Ugglas, Svante Thuresson, Janne Schaffer, Barbados och Flamingokvintetten blandas med nya spännande artister som Theresa Andersson, Hunky Dory, Frida Öhrn, Earl & Dallas och Sulo möter Brunner för att ta några exempel.

Stadsfest från 500 gratisbesökare till utsålt med 8.000 betalande
Förra årets Stadsfest i Eksjö blev jättelyckad. 60 artister på 5 scener i Gamla Stan i Eksjö bjöd på två oförglömliga dagar. Artister som Kristoffer Åström & Rainaways, Toni Holgersson, Dogge Doggelito, Lasse Lindh och Rock´n´roll All Stars med Ebbot, Dregen, Conny Bloom & Ryan Roxie, blandades med mer kommersiella artister som Adam Tensta, Amanda Jensen, CajsaStina Åkerström, Charlotte Perrelli och The Boppers.

På Stadsfesten i sommar sista helgen i augusti kommer bl.a. Markus Krunegård, Alcazar, Owe Thörnqvist, Stefan Sundström, EMD, Roffe Wikström, Petter och Scotts.

Det började på Vaxblekaregården Eksjös förvandling började redan sommaren 2007 då Håkan Waxegård arrangerade konserter varje lördag på sin gamla släktgård Vaxblekaregården, som hade blivit hotell några år tidigare.
Hotell Vaxblekaregården har en utegård mitt i gamla stan som nu är en charmig konsertplats. Tillsammans med ägarna Katarina Holm och Pelle Sjögren bjöds det på både uppskattade grillaftnar och bra konserter.

Under de första säsongerna spelade bl.a. följande artister på Vaxblekaregården: Titiyo, Christian Kjelvander, Sven Zetterberg, Abalone Dots, Wille Crafoord, Boppers, CajsaStina Åkerström, Staffan Hellstrand, Jakob Hellman, David Urwitz, Elin Ruth Sigvardsson, Papa Dee, Kajsa Grytt, m.fl.
I sommar har redan Mats Ronander, John ME, Sofia Karlsson och Hoffmaestro & Chraa spelat på Vaxblekaregården.

140 artister i Eksjö i sommar
Sammanlagt så kommer 140 artister till Eksjö i sommar. Det är fler artister än vad som kommer till Hultsfred i sommar, inga jämförelser i övrigt.
Men, man kan däremot säga att Sveriges tråkigaste stad har blivit en av landets roligaste…

Länk pressfoton: http://www.fiestaeksjo.se/pressfoton

Mer info: Ida Amren, 0768-56 26 88, eller ida.amren@fiestaeksjo.se