1413 Bryggkultur AB

1413 Bryggkultur Lanserar ett nytt öl

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2016 09:34 CEST

Ett och ett halvt år har gått sedan det lilla fantombryggeriet 1413 Bryggkultur släppte sina två första öl, Borstahusen Lager och Citadell IPA. Nu fortsätter man sin resa genom Landskronas många guldklimpar till Lill-Olas i Norra Landskrona, området som karakteriseras av sin fina badstrand, Landskronas längsta brygga och sina höga tallar.

Vi har tagit god tid på oss att ta fram ett öl som passade in i vår portfölj och vi kunde vara stolta över. När vi tänker Lill-Olas så tänker vi sommar. Lill-Olas är en lättdrucken APA (American Pale Ale) med doft av citrus, ananas och tallbarr. Den är uppfriskande på sommaren och när hösten kommer får det en att minnas tillbaka. För de som inte är från trakten är det dessutom ett väldigt spännande namn. Vem/vad är Lill-Ola? säger Daniel Nyman, VD på 1413 Bryggkultur AB.

Ölet lanseras Lördagen den 2/6 på välsorterade pubar och restauranger i Landskrona. I samband med lanseringen som infaller på samma dag som Borstahusdagen kommer man att bygga upp en bar på hamnplan i Borstahusen dit nyfikna är välkoma att prova fullständigt sortiment, diskutera öl och ölbryggning generellt eller bara vill veta varför Lill-Olas kallas som det gör.

- Vi är stolta att kunna fortsätta ta fram goda nyheter på öl-himlen, med en stark anknytning till vårt vackra Landskrona, säger Johan Laurin på 1413 Bryggkultur AB.

1413 Bryggkultur AB är startat av två familjer i Landskrona. Företaget har för avsikt att fortsätta utveckla öl inspirerat av Landskrona och ser fram emot att kunna leverera öl som gör staden stolt. Namnet 1413 kommer ifrån året då Landskrona fick stadsprivilegier. Vår förhoppning är att så småningom ha vårt egna lilla bryggeri i staden. Tills dess fantombrygger vi hos våra vänner runt om i södra Sverige