Västtrafik

143 000 får chans att prova kollektivtrafiken gratis i två veckor

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 09:25 CEST

Nu gör Västtrafik ytterligare en satsning för att få fler bilpendlare att upptäcka fördelarna med kollektivtrafiken. Den här veckan får 143 000 bilägare i Göteborg och flera kranskommuner ett erbjudande från Västtrafik om att åka gratis för att prova kollektivtrafiken under två veckor.

Nyligen genomförde Västtrafik den hittills största provåkarkampanjen ”Vi älskar bilister” där 50 000 resenärer fick möjlighet att testa kollektivtrafiken och där 14 000 personer valde att fortsätta åka med Västtrafik efter provperioden. När Västtrafik nu gör en ny kampanj går erbjudandet om att åka gratis till bilägare som tidigare fått ett erbjudande från Västtrafik men som valt att inte delta.

–  Vi vill att även den här gruppen ska våga testa oss. Åker du kollektivt slipper du bilköer, trängselskatt och p-avgifter samtidigt som du har möjlighet att arbeta eller koppla av under resan, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Under kampanjen kommer Västtrafik bland annat åka ut och möta bilpendlarna för att svara på frågor och dela ut ansökningar om gratis provåkning. Det kommer att ske den 11 maj på parkeringsplatser och torg i Partille, Kungälv, Lerum, Torslanda, Ale, Mölndal, Mölnlycke och Kungsbacka.

–  Vi tror att det finns stora möjligheter att få fler att ställa bilen lite oftare. Vi brukar säga att du ska ta kollektivtrafiken när du kan och bilen när du behöver, säger Maria Björner Brauer.

Den som uppfyller kriterierna kommer att få ett gratis Västtrafikkort i brevlådan. Kortet gäller i två veckor på alla Västtrafiks fordon i Västsverige och måste aktiveras senast den 30 juni.

För mer information:
Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad 0722-21 47 91
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.