Svalöf Weibull AB

15 000 ton fågelfrö när kylan kommer

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 14:18 CET

I veckan kommer snön till hela landet, därmed startar försäljningen av fågelmat. I genomsnitt köper varje småhusägare 7,5 kg vildfågelfrö/år. Totalt motsvarar det 15 000 ton fågelfrö från Sveriges största leverantör av vildfågelfrö.

När nu kylan slår till på riktigt blir det hektiskt hos Sveriges största leverantör av vildfågelfrö, Weibull Trädgård. Där är lagret just nu packat till bredden.

- Under 2 månader levererar vi 15 000 ton vildfågelfrö till hela landet. Från att ha haft pall efter pall med fågelfrö på lagret ekar det snart tomt, säger Stefan Sjöstrand VD för Weibull Trädgård AB. Men den där riktiga kölden måste komma innan efterfrågan sätter igång på allvar.

Varje år köper i genomsnitt ett hushåll i ett svenskt småhus hela 7,5 kg vildfågelfrön* - och detta bara från Weibull Trädgård. Den största delen av inköpen sker i oktober och november.

- I särklass mest populärt är det att utfodra småfåglarna med solrosfrön – det är mat som går hem hos de flesta fåglar. Men varje art har sina favoriter. Vill du gärna ha nötväcka på besök ska du bjuda på jordnötter, domherren lockar du fram med hjälp av hampfrön. Talgoxen och blåmesen tycker mycket om talgbollar, säger produktchef Per von Borstel.

* Enligt scb.se finns det ca 2 000 000 småhus i Sverige

För mer information, kontakta:
Per von Borstel, produktchef vildfågelfrön, Weibull Trädgård, tfn 0414-443831
Maria Nilsson, presskontakt Weibull Trädgård AB, tfn 0414-44 38 35

Weibull Trädgård är Nordens ledande företag inom trädgårdsbranschen. Weibull Trädgård säljer och marknadsför sitt sortiment under de välkända varumärkena Weibulls och Hammenhögs till såväl yrkesodlare som privat konsumenter. Företaget ingår i Svalöf Weibull som är en del av Lantmännenkoncernen. Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se