Skill AB

15 Skillare utmanar försvaret

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 10:39 CET

Datastudenter bygger en övningsmiljö för FOI. De gör både datorinstallationer och angrepp som Försvarsmaktens IT-säkerhetstekniker ska använda för övningar.

Forskaren Mikael Wedlin, projektledare på FOI ansvarar för att åstadkomma övningsmiljön för säkerhetsteknikerna.

Studenterna, som Skill rekryterat, ska koppla de cirka två hundra datorerna i FOI:s slutna övningslabb till ett nät utsatt för angrepp och med många brister. Det kan vara dåliga lösenord, virusinfektioner, datorer utan registrering och mycket annat. Vissa datorer görs till servrar, andra till arbetsstationer eller brandväggar. Det gäller sedan för Försvarsmaktens tekniker att vid övningar för ett tjugotal personer åt gången försöka förstå var felen finns. Studenterna bygger även avancerade system för att poängsätta den skada olika typer av intrång orsakar i systemet.

– För korttidsuppdrag som detta är det lämpligt att använda konsulter och vi hade inte själva tid att rekrytera lämpliga personer. Därför vände vi oss till Skill som vi samarbetat med redan tidigare, säger Mikael Wedlin.

– En fördel är att Skill gärna ger duktiga studenter möjligheten att visa upp sig. På så sätt får vi kontakter som kan vara bra vid eventuella anställningar framöver. En konsultfirma däremot vill ju själva behålla sina konsulter.

Ove Sjöström är Skills projektledare för uppdraget. När han hittat de lämpliga studenterna inledde han med en kick off innan arbetet började.

– De här killarna är vana vid att sitta ensamma och hacka vid sina datorer men här måste de arbeta i grupp, förklarar han.

Ove Sjöström är mycket nöjd med att kunna erbjuda avancerade studenter till det lockande uppdraget att medverka till att öka kompetensen hos totalförsvarets säkerhetstekniker.

Samtliga femton är killar.

– Jag känner till några tjejer som hackar men de är mycket få. Stieg Larssons Lisbeth Salander är ett ovanligt undantag, skojar Mikael Wedlin.

Om Skill

Skill skapar möjligheter för akademiska talanger!

Företaget grundades 1997 och erbjuder akademisk kompetens genom rekrytering, uthyrning och undersökningar. Varje uppdrag kvalitetssäkras av erfarna rekryterare och projektledare. Skill har kontor i Linköping, Norrköping, Jönköping och Örebro.

Läs mer om Skill på www.skill.se