Scania AB

150 ersättningsjobb till Falun

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2006 13:05 CEST

Scania har idag skrivit avsiktsförklaringar med företag som vill ta över delar av produktionen i Falun när bolaget i slutet av 2008 flyttar axelproduktionen till Södertälje. Företagen är sedan tidigare leverantörer till Scania. Inledningsvis beräknas verksamheterna sysselsätta cirka 150 personer. Målsättningen är att de på sikt även ska tillföra ny verksamhet.

– Avsiktsförklaringen innebär att förhandlingarna nu går in i ett skede då parterna mer i detalj ska komma överens om förutsättningarna, säger Per Hallberg i Scanias verkställande ledning.

– Det är positivt att vi redan nu kan visa det första resultatet av de diskussioner kring ersättningsarbeten som pågått ett tag, säger Anders Williamsson, Scanias platschef i Falun.

Anders Williamsson framhåller även det konstruktiva samarbetet med Falu kommun i detta arbete samt när det gäller att hitta nya företag som kan etablera sig i Scanias lokaler.

För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, tel 08 553 895 10

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt
industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och
utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com