Östersundshem

17 unga får chansen på Östersundshem i sommar

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2014 10:59 CEST

Östersundshem vill bidra till att ungdomar i kommunen får en chans att komma in i arbetslivet. Därför välkomnar bolaget varje år unga sommarjobbare.
– Det är viktigt att företagen i regionen ger ungdomarna möjligheten att få arbetslivserfarenhet. På det sättet ökar möjligheterna att de stannar kvar och utvecklas på orten, säger Daniel Kindberg, vd på Östersundshem.

15 ungdomar som bor i lägenhet hos Östersundshem kommer att sommarjobba på företaget i år. Arbetsuppgifterna innefattar allt möjligt som kan behöva göras på och kring en fastighet. Arbetstiden är fem timmar per dag, måndag till fredag under fyra veckor, 25–28 och 29–32.

– Vi ser stor nytta med att de får ett sommarjobb. Det ger ungdomarna erfarenheter som stärker dem i deras kommande jobbsökande och som betyder att de får en väg in i arbetslivet. Samtidigt kan vi skapa goda relationer med framtidens medarbetare, vilket gör det viktigt för oss att vara en bra arbetsgivare, berättar Daniel Kindberg och lägger till:

– För Östersund, som har offensiva tillväxtmål, är det dessutom ett plus om ungdomarna känner att det finns möjligheter att utvecklas i regionen, något som ökar chansen att de stannar kvar här.

I år är det nio tjejer och sex killar i åldrarna 16-17 år som, under fyra veckor, får en inblick i hur arbetet i ett stort bostadsföretag fungerar. Dessutom finns ytterligare två tjejer som jobbar hela sommaren, en i Kundtjänst och en på Felanmälan.

– På Östersundshem är vi fler män än kvinnor, så det är extra roligt att det är många tjejer som har visat intresse för att sommarjobba hos oss. Det är alltid kul att se handlingskraftiga ungdomar som är sugna på att arbeta och göra sitt bästa. Att bidra med sommarjobb, lärlings- och praktikplatser ser vi som en självklarhet, säger Daniel Kindberg.

Daniel Kindberg, vd på Östersundshem
daniel.kindberg@ostersundshem.se
Telefon 063-14 04 12 | Mobil 070-314 64 07

Östersundshem är ett kommunalägt bostadsbolag med drygt 5100 lägenheter och 250 lokaler/förråd. Utifrån visionen att skapa hemlängtan, erbjuder bolaget hem anpassade till alla människors behov i livets olika skeden. Med visionärt byggande medverkar Östersundshem till att förverkliga regionens tillväxtmål. Bolaget omsätter ungefär 300 miljoner kronor och har ett 40-tal anställda. Bonusboende, vårt seniorkoncept, finns för dig som fyllt 60 år.