Stiftelsen Skansen

1700-talsdagar på Skansen

Pressmeddelande  •  2012-07-06 17:07 CEST

Varje år i juli återuppstår 1700-talet på Skansen. Runt den vackra herrgården Skogaholm blir det den 15-29 juni livliga högsommardagar fyllda av stämning, doft och smak av livet på 1700-talet med konserter, kläder, lekar, vin och pimpinella. Lördagen den 28 juli infaller Bellmandagen då bland andra Ann-Christin Hedmark uppträder på Sollidenscenen.

Litet axplock ur programmet:

15, 21, 22, 28 & 29  juli kl 11-16 Livet på 1700–talet  –  lekar och tidsfördriv.
Köksbestyr i köksflygeln och dansuppvisning med utlärning av medlemmar ur Gustafs skål kl 11.30 & 15.30 vid Skogaholms gårdsplan och trädgård.

Varje dag (utom 28 juli) kl 12-15 Swedish Chamber Trio spelar i Skogaholms herrgård.

15, 21, 22, 28 & 29  juli kl 11 & 15 Dräktexperten Anders Löfgren berättar om 1700–talsdräkter i Skogaholms herrgård.

29 juli kl 11–16 Herrgårdens trädgård ger skönhet, mat och status!
Sommarsysslor med Skansens byalag. Köksträdgården, Lusthuset.

Bellmandagen lördag 28 juli
Bellmandagen har en lång tradition på Skansen och firas i år vid Skogaholms herrgård, Hazeliushuset och på Sollidenscenen. Fullt program hela dagen!
kl 12-17 Rött vin och pimpinella – Måltid i det gröna på Bellmans vis serveras av Restaurang Stora Gungan på Hazeliushusets gårdsplan.
kl 14 Nå skrufva fiolen! – Konsert på Sollidenscenen med Ann-Kristin Hedmark, Sten Magnus Petri & Christer Karlberg–ensemblen) samt medlemmar ur Gustafs skål.

Se hela programmet i bifogad pdf (relaterade dokument här nedanför bilderna)!

Ytterligare info:
Cecilia Törnqvist, cecilia.tornqvist@skansen.se eller tel 0708-10 33 23