Sustainable Business Hub

Rättad: 18 kreatörer skapar nytt från skräp i återbrukstävling

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2019 09:07 CEST

Just nu deltar 18 kreatörer och elever från design- och hantverksutbildningar i återbrukstävlingen Upcycle Challenge – trash to treasure som vill belysa möjligheterna med återbruk och vilken potential det finns att hämta från allt som slängs varje dag på återvinningscentralerna.

Utmaningen är att under en knapp vecka skapa något nytt från återbrukade material. Produkten ska ha en praktisk funktion, ha kommersiella möjligheter och kunna anpassas för återvinning, det vill säga produkten ska kunna gå att plocka isär till delkomponenter.

-Vi tycker det är otroligt spännande att få följa dessa engagerade och duktiga kreatörer, som från ett smörgåsbord av material ska skapa något helt nytt och visa på affärsmöjligheterna från återbrukat material som ett led i den cirkulära ekonomin, säger Linda Stafsing, projektledare på Sustainable Business Hub.

Under denna vecka arbetar de åtta lagen i verkstaden på Malmö Universitet. På fredag, 30 augusti kl. 12 ska tävlingsbidragen vara klara och lämnas över till juryn som bedömer bidragen under finalen.

Finalen hålls måndag 2 september klockan 13 på Studio. Det är öppet för alla intresserade att delta, meddela communication@sbhub.se och läs mer på: https://www.sbhub.se/

Är du intresserad av att se när lagen jobbar med sina produkter i verkstaden på Malmö Universitet?, kontakta Per Flink (se kontaktuppgifter nedan).

Upcycle Challenge – trash to treasure arrangeras av Sustainable Business Hub, Sysav Utveckling AB och VA SYD inom Vinnova-projekten Delad Energi är Dubbel Energi och Urban Magma.

För mer information, kontakta:
Per Flink, Sustainable Business Hub
projektledare
tfn:0766-34 75 12
e-post: per.flink@sbhub.se

Sustainable Business Hub är ett triple helix-nätverk för hållbarhet och miljöteknik. Våra medlemmar är företag, offentlig sektor och akademi. Vi erbjuder våra medlemmar en plattform där utveckling, innovation och affärer för hållbara lösningar genomförs.