LRF Västra Sverige

180 bondeledare i hela Västra Götaland samlas för stämma i Vara på tisdag 13 mars

Pressmeddelande   •   Mar 11, 2018 18:11 CET

På tisdag 13 mars kl 09.30 samlas 180 lokalt valda ombud för Västra Götalands bönder i Vara Konserthus för årsstämma med LRF Västra Götaland. Där ska viktiga frågor för framtiden upp på bordet. Myndigheters regeltillämpning är en stor utmaning för länets lantbrukare samtidigt som Riksdagen nu antagit en livsmedelsstrategi vars mål är att öka svensk matproduktion.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är Sveriges största företagarorganisation. LRF i Västra Götaland har som största regionförbund i landet närmare 25 000 medlemmar. Under stämman ska en ny styrelse väljas med bl a förslag på nyval av den ekologiska grisbonden Hans-Ola Olsson, Tanumshede.

Stämmans viktigaste uppgift är annars att behandla de hela 54 motionerna om verksamhetsprioriteringar för bättre förutsättningar för västsvenska bönder. Motionerna kommer från våra medlemmar, via lokalavdelningar och kommungrupper, och vissa går sedan vidare hela vägen till riks och sätter agendan för vad vi regionalt och riks ska arbeta med.

– Det är det som är så härligt och som gör stämman jätteviktig, säger Sofia Karlsson, ordförande LRF VG.

LRFs förbundsordförande Palle Borgström medverkar med ett eget anförande och vid prisutdelningen. Dessutom medverkar Johanna Stål från Camino Magasin med ett inspel om Framtidens mat.

Samtliga stämmohandlingar finns tillgängliga här:

Frågor innan stämman kan ställas till ordförande Sofia Karlsson, 0730-384264 eller regionchef Robert Larsson, 0522-64 25 41.

Stipendiater och pristagare som får sina priser vid stämmans inledning:

Årets kommungrupp är LRF Tranemo. LRF Tranemo tilldelas priset för att de byggt upp en kommungrupp med ett strukturerat arbetssätt, väl fördelat ansvar inom kommungruppen, har ett väl genomtänkt arbete för nyrekrytering av förtroendevalda samt att de har etablerat goda kontakter med politiker och tjänstemän i kommunen och är en bra förebild för andra kommungrupper.

LRFs högsta regionala utmärkelse: Silvernålen för oegennyttigt och engagerat arbete i bondenyttans tjänst tilldelas Lena Carlsson, Marbäck, Håkan Eriksson, Vinninga, Lars Hillström, Bredöl och Lars Gezelius, Vedum.

Nötkreatursstiftelsen Skaraborgs stipendium delas ut av ordförande Per-Anders Freyhult.

Per Lindecrantz nationella kulturstipendium tilldelas Örjan Hill, Varnum, Ulricehamn

LRF Ungdomen och Länsförsäkringars nationella pris Ung Växtkraft uppmärksammas särskilt eftersom det i år tilldelas två unga företagare, Sara Wallewyr och Anders Nilsson från Mularp, Falköping..