Svenska Orienteringsförbundet

19-åriga Jenny Lönnkvist får åter chansen i landslaget

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 16:46 CEST

Helgen den 4-5 oktober avgörs de två sista deltävlingarna i orienteringens World Cup i schweiziska Zürich. Förbundskaptenen Marita Skogum har dit tagit ut sju herrar och sju damer. Intressant start gör juniortjejen Jenny Lönnkvist, 19 år, som i somras debuterade i seniorlandslaget under World Cup-tävlingarna i samband med O-Ringen i Sälen.

Den 4 oktober avgörs en medeldistans i Volketswil i utkanten av Zürich. Dagen därpå avgörs en sprint i de mer centrala delarna av Zürich. Sprinten är den trettonde och årets sista World Cup-tävling.

Norskan Anne Margrethe Hausken och finskan Minna Kauppi har redan inför avslutningen säkrat första- respektive andraplatsen i sammandraget. På tredje till sjätte plats ligger för tillfället svenskorna Sofie Johansson, Emma Engstrand, Annika Billstam och Helena Jansson. Sofie Johansson på tredje plats har dock ådragit sig en lättare skada och stannar hemma.

I herrarnas sammandrag är det däremot inte avgjort i toppen. Schweizaren Daniel Hubmann, som vann VM-långdistansen i somras, leder med 87 poäng (varje delseger ger 100 poäng) före fransmannen Thierry Gueorgiou. Bästa svensk är Emil Wingstedt på fjärde plats. Wingstedt kan inte nå ledande Hubmann, men kan nå en andraplats. Peter Öberg, som i helgen vann långdistans-SM i Gnesta, är näst bästa svensk på nionde plats.

Truppen till World Cup-avslutningen i Schweiz, 4-5 oktober

Damer

Annika Billstam, IFK Lidingö

Lina Bäckström, OK Linné