Commons Machinery in Sweden AB

2,2 miljoner kronor till nya Internettjänster för musiker och fotografer

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 07:40 CET

Sydafrikanska Shuttleworth Foundation, som tidigare gett bidrag till bolaget,ger nu ytterligare 2,2 miljoner för att stödja utvecklingsarbetet. Arbetet syftar till att utveckla den infrastruktur som krävs för att hålla koll på information om kreativa verk när dessa sprids på Internet, samt tjänster som byggs ovanpå detta.

- Vi har arbetat ett halvår med att forska på området och bland annat visat hur vi kan tillverka program som gör det möjligt att kopiera bilder från vissa webbplatser till en ordbehandlare eller presentationsprogram och automatiskt få information om bildens upphovsman samt användningsvillkor att föras över, säger företagets VD och grundare Jonas Öberg.

Pengarna kommer att leda till nyanställningar och företaget hoppas också på att stödet ska leda till att fler satsar på tekniken och bidrar till utvecklingen, något som inte bara stödjer professionella musiker och fotografer.

- Att dela med sig av sina bilder och sin musik på Internet blir allt vanligare, vi går mot ett samhälle där alla med en dator är en skapare,och att då sätta dessa bilder och musik i sitt sammanhang genom att alltid inkludera information om skapare, var, när och hur, blir allt viktigare, säger Jonas Öberg.

Vilka nyanställningar det kan bli tal om är osäkert. Företaget rekryterar kompetens internationellt och arbetar med personer i Ryssland, USA, Tyskland, Danmark och Sverige som arbetar hemifrån eller sina egna kontor. Sedan starten i Mars 2013 har företaget växt från en heltid till 4,7 heltidstjänster. Shuttleworth Foundation har tidigare bidragit med ca 2,4 miljoner kronor till verksamheten för att stödja forskningsarbetet.

Commons Machinery kontextualiserar Internet och säkerställer att information som skaparen av en bild eller sång, dess användningsvillkor, när och var det skapades (dess kontext) alltid förknippas med verket, även när sådan information tappas bort eller raderas när verket sprids via sociala medier och skickas mellan människor och organisationer. Genom företagets infrastruktur lagras information om verk och tjänster för exempelvis spårbarhet, ökad trovärdighet och användarvänlighet av verk på nätet byggs ovanpå.