Stockholm Skavsta Flygplats

2,5% ökning hittills i år

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 17:36 CET

- Passagerarsiffrorna minskade lite i oktober jämfört med samma månad året innan, -1,3%.

En förklaring till minskningen kan vara att höstlovet inföll i oktober 2009, medan det i år ligger först i november. Totalt reste 231 436 passagerare under månaden.

För årets första 10 månader har flygplatsen sett en ökning med 2,5%, säger Dot Gade Kulovuori, VD på Stockholm Skavsta Flygplats.

- Wizz Air lämnade återigen en positiv nyhet att de fr o m april 2011 öppnar ännu en linje från Skavsta. Vilnius, Litauen blir nästa prick på vår karta, fortsätter Dot.

Sveriges tredje största flygplats Stockholm Skavsta har i dagsläget trafik till totalt 51 destinationer, varav 38 är Ryanairs linjer. Passagerarvolymen 2009 var strax över 2,5 miljoner årsresenärer. Bland de befintliga flygbolagen finns förutom Ryanair det polska lågprisflyget Wizz Air och Gotlandsflyg, samt charterbolagen Fritidsresor (TUI) och Ving (Thomas Cook).

Flygplatsen ägs sedan 1997 till 90,1% av det brittiska företaget TBI, som numera ingår i den spanska infrastrukturkoncernen ACDL (abertis). Nyköpings kommun äger 9,9% av flygplatsen.