Personbästa Förlag & Event AB

+ 20 kilos testet - Vad 20 kilos övervikt gör för en fysisk presentation

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 19:13 CEST

Den 11 oktober genomförde Ted Ås (3 SM i triathlon) och Jan Tern (författare, hälsocoach och till 50% koordinator av friskvården inom AB Volvo) en av SOK:s fysprofiler. Under denna dag mättes deras:

• styrka med bänkpress, knäböj och gripen
  • muskeluthållighet med brutalbänk, chins och dips
  • snabbhet med sprint 10 och 20 meter
  • spänst med två varianter av vertikalhopp
  • kondition med ett Coopertest (3000 m på tid)

Den 29 oktober görs samma test om, men hela denna dag kommer de att bära på 20 kilos övervikt vilket kommer att ge en direkt försämring av deras testresultat. Övervikten kommer att skapas med 20 kg Eleikovikter i ryggsäckar. Det intressanta kommer att bli hur stor försämring det blir för två vältränade personer. För att ta bort faktorer som väder och vind så genomförs sprint- och Coopertestet inomhus i friidrottens hus. Samma typ av kläder och skor som användes vid det första testet kommer även att användas vid test nummer två.

För ytterligare information kontakta Jan Tern, Personbästa Förlag & Event AB, tel 0768-147080 eller mail jan.tern@personbasta.se .

Personbästa Förlag & Event AB - seminarium, events och böcker inom funktionell friskvård med helhetsyn för företag och individer som vill växa.