Citizen Lab

20 miljoner besökare önskar förnyelse på myndigheters hemsidor

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 15:23 CEST

Analys- och kunskapsföretaget Citizen lab har analyserat 75 myndigheters hemsidor med en unik metod. Resultaten har sammanställts i E-navigatorn 2014, som nu är klar. Resultaten bekräftar en stark grundnivå och en bra bas kring integrerad kommunikation och multikanal. Det finns en del att önska bl a kring målgruppsanpassad information där enbart 12% av myndigheterna jobbar aktivt och medvetet med detta. Det är en generell låg nivå på förnyelse och nya idéer på myndigheternas hemsidor.

- Vi lever idag i en digital värld och många myndigheter har valt hemsidan som sin viktigaste kommunikations-kanal. De 75 myndigheters hemsidor som vi har analyserat har mer än 20 miljoner besökare varje månad. 61% av dessa myndigheter har en eller flera E-tjänster för att bedriva sin verksamhet och möta besökarens behov. Motivationen att möta och överraska dessa drygt 20 miljoner besökare borde vara stor, säger Camilla Stark, Digital strateg på Citizen lab.

Regeringen har beslutat att det ska vara så enkelt som möjligt för så många som möjligt att utöva sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter. Vidare ska tillgängligheten och användbarheten till offentliga webbplatser öka. Den samlade bilden efter enkät och mätning är att det finns bra driv och mycket kunskap internt men mycket av fokus har legat på att bygga en stark grund vilket är sunt. Nu väntar ett större arbete för att ta myndigheternas hemsidor till nästa nivå av nytänkande och bättre integrera E-tjänsterna med hemsidan. Här kommer förmågan att definiera en stark egen målbild och hitta ett innovativt arbetssätt bli viktig.

- E-navigatorn innehåller tre delar; en analys över 75 myndigheters hemsidor enligt en unik metod, en enkätundersökning som myndigheterna svarat på samt en omvärldsanalys inom den digitala världen. Idén med E-navigatorn är att bidra till att utveckla myndigheters hemsidor, att kunna bestämma position, kurs och fart samt planera sin rutt i den digitala världen, säger Camilla Stark.

Myndigheternas hemsidor måste bli mer personliga och man behöver ha en plan för hur en relation inleds och genomförs på sajten, gärna i kombination med andra kontaktytor som organisationen erbjuder. Tidigare besökte eller ringde besökaren myndigheten för att genomföra ett ärende eller för att få information. När den digitala plattformen tar större plats är det viktigt att man inte glömmer bort det personliga för att skapa trygghet för besökaren och därmed bidra till att möta syften och konvertera besökaren inom respektive område. Ett mätbart exempel är att blygsamma 9% av myndigheterna har en personlig presentation av Generaldirektören.

Hela  rapporten finns att beställa på www.citizenlab.se.

Citizen lab är ett analys- och kunskapsföretag som utvecklar besökarens digitala upplevelse av offentliga Sverige.  Det är en stark våg om effektivisering, förnyelse och innovation och här krävs kunskap, idé och inspiration om hur offentliga Sverige kan utvecklas. Det är inom detta område som  Citizen lab agerar.