Coop

20 procent av svenska barn äter pizza eller pirog till mellanmål

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 14:17 CET

Pizza eller pirog är vad 20 procent av svenska barn och ungdomar äter till mellanmål. Många unga äter dessutom inte mellanmål över huvud taget. Det framgår av en undersökning genomförd bland Coops medlemmar, det vill säga ägare och kunder. För att inspirera till sundare matvanor lanserar nu dagligvarukedjan en mellanmålssatsning genom broschyrmaterial, inspiration på nätet och kampanjer i butik.

Coops undersökning håller i dagarna på att sammanställas. Ur svaren framgår att många barn äter traditionella mellanmålsalternativ som mjölk och smörgås och fil med flingor. Men så många som 20 procent äter pizza eller pirog till mellanmål.

– Många föräldrar tror inte att det går att förändra barns matvanor. Det kan faktiskt vara lättare än vad man först föreställer sig och varför inte börja med mellanmålen som barn och ungdomar ofta får fixa själva, säger Latifa Lindberg, dietist och hälsoansvarig på Coop.

I Sverige har en måltidskultur vuxit fram där mellanmålet intar en stor och viktig plats. Det är dessutom oftast den första måltid som barnen själva får ta fullt ansvar för. Enligt Latifa Lindberg är tumregeln alltid att ha färsk frukt och grönsaker hemma. En frukt till mellanmål kompletterat med ett glas lättmjölk, ett bröd med lättmargarin och ett magert pålägg är exempel på ett fullgott mellanmål. För den som tränar behöver dock mellanmålet förstärkas; kanske med en nyckelhålsmärkt hamburgare, en tallrik gröt eller en liten portion pasta från gårdagens middag.

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare för att kunna möta deras önskemål och behov i butik. Konkreta tips på lite hälsosammare mellanmål finns att hämta i butik eller via www.coop.se.

För mer information, kontakta:
Magnus Frisk, informationschef Coop Sverge, 08-743 20 11.
Coops pressjour 08-743 23 33.

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Bygg, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.