TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

200 000 kr i väntan på Fiberrik vinnare

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 06:39 CET

Att uppmärksamma och främja utvecklingen av nya produkter inom teknisk textil. Det är syftet med det nationella TEKO-understödda innovationspriset Fiberrik på 200 000 kronor, som delas ut i Borås den 24 maj nästa år. – Vi vill lyfta fram den kompetens som finns inom teknisk textil och textil fiberanvändning i Sverige och välkomnar alla som vill att antingen nominera sig själv eller någon annan, säger projektledaren för Fiberrik, Ellinor Bokedal.

Fiberrik instiftades för två år sedan av ESPIRA Tillväxtcenter i Borås - ett resurscenter dit nyföretagare och mindre och medelstora företag kan vända sig till för rådgivning. Prissumman sponsras av Föreningssparbanken Sjuhärad. Det första Fiberrik delades ut våren 2008 och gick till Oxeon AB för deras väv TeXtreme.

– Oxeon grundades av två tidigare civilingenjörer från Chalmers och produkten de utvecklat är en raffinerad kolfiber-armerings-väv. Tack vare sin kombination av lätthet och extrem styrka används TeXtreme idag inom allt från flygplans- och formel 1-bilstillverkning till hockeyklubbor. Produkten är ett utmärkt exempel på vad Fiberrik vill premiera, men också på möjligheterna med teknisk textil, säger Ellinor Bokedal.

Fiberrik kan gå till såväl företag som forskare och institutioner eller privatpersoner:
– Kriterierna för att kvalificera sig är att det är en teknisk produkt eller applikation där textila fibrer används. Produkten behöver inte vara ute på marknaden, men juryn lägger stor vikt vid att den kan kommersialiseras inom en treårsperiod, säger Ellinor Bokedal.

TEKO stöttar forskning

Sveriges Textil & Modeföretag TEKO har, genom Stiftelsen svensk textilforskning, gått in med 100 000 kronor i Fiberrik i år. Ola Toftegaard, VD för TEKO och tillika medlem av 2010 års Fiberrik-jury, kommenterar:

– TEKO arbetar aktivt med att stödja FoU inom teknisk textil i syfte att främja utvecklingen av nya affärschanser och arbetstillfällen inom tekobranschen. Vi ser Fiberrik som ett bra komplement till Årets TEKOprodukt, som belönar företag vars koncept redan lyckats på marknaden, antingen genom smart teknologi eller smart design. Eller både och. För en innovatör som ännu inte kommersialiserat sin idé kan Fiberrik, genom sin generösa prissumma, bli en viktig språngbräda ut på marknaden.

Sista ansökningsdag för 2010 års Fiberrik är den 15 mars. Ellinor Bokedal hoppas på många nomineringar:
– Även om ett bidrag inte vinner är det möjligt att avsändaren ändå har nytta av sin medverkan då Fiberriks kompetenta jury, med representanter från bland annat näringsliv och forskarvärlden, kan komma med konstruktiv kritik