Blodcancerförbundet

2 000 svenskar får varje år blodcancersjukdomen lymfom eller kronisk lymfatisk leukemi!

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 16:22 CEST

Varje år får cirka 2000 personer i Sverige blodcancersjukdomen lymfom eller kronisk lymfatisk leukemi (KLL). Blodcancerförbundet uppmärksammar detta under den Internationella Lymfomdagen onsdagen den 15 september på fyra orter i Sverige, Göteborg, Norrköping, Lund och Stockholm.

Prognosen och möjligheten till långa remissioner och chans till bot har med nya moderna behandlingar förbättrats avsevärt de senaste åren.

Lymfomdagen ett ypperligt tillfälle för de som har fått en lymfomdiagnos och deras anhöriga att lära sig mer och träffa andra i samma situation.

Internationella lymfomdagen arrangeras den 15 september över hela världen för att sprida kunskap om lymfom och KLL.

Välkommen den 15 september 17.00 - 19.30

Göteborg
Plats: Scandic Opalen, Engelbrektsgatan 73

Norrköping
Plats: Vrinnevissjukhuset, föreläsningssal Fornborgen, entréplanet (R)

Lund
Plats: Skånes Universitetssjukhus i Lund, föreläsningssalen i C-blocket, Entréplanet

Plats: Svenska läkarsällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10

Lymfomdagen arrangeras i samarbete med Blodcancerförbundet och Roche AB.

Kontaktperson:
Hasse Sandberg, förbundssekreterare Blodcancerförbundet
Telefon 08-546 405 40, 070-273 89 72

Blodcancerförbundet

Blodcancerförbundet är en ideell intresseorganisation för dem som drabbats av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom, deras närstående och personal inom hematologi. Blodcancerförbundet har cirka 3 300 medlemmar och 15 lokalföreningar. Förbundet är medlem i Handikappföreningarnas samarbetsorgan, HSO. www.blodcancerforbundet.se