Dramaten

2004 års O´Neill-pris till Irene Lindh

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2004 00:00 CEST

Priset ska enligt Eugene O´Neill tilldelas ”högt förtjänta artister på Dramaten”.

(Nytagen pressbild på Irene Lindh finns att hämta kl. 15.45 i pressrummet www.dramaten.se Lösenord till bildarkivet är: drama)

Motivering
”Irene Lindh har, trots utflykter till film, TV och andra teatrar, varit Dramaten trogen under fyra decennier. Det märks, för hon är en som verkligen förvaltat och utvecklat skådespelarkonsten på våra scener. Irene Lindh är en ofantligt disciplinerad och exakt skådespelerska, och samtidigt kan hon den konsten att få det tunga och svåra att se lätt ut. Ibland är det som om Irene Lindh blundar med öppna ögon, hämtar upp sin egen erfarenhet inom sig, hela Dramatens tradition från under scengolvet och låter repliken komma ut med en helt egen stämma. Då låter det som porlet från en fjällbäck – då blir det dans med orden.” (Teaterchef Staffan Valdemar Holm)

Biografi
Irene Lindh gick Dramatens elevskola 1964-67 och har sedan dess varit knuten till Dramaten. Hon har under åren gjort otaliga roller i såväl klassiska som moderna verk av bland annat Shakespeare, Moliére, Tjechov, Feydeau, Strindberg, Pinter, Kristina Lugn och Lars Norén. Irene Lindh har på scen och i TV samarbetat med regissörer som Alf Sjöberg, Ingmar Bergman, Erland Josephson, Gunnel Lindblom, Lars Norén, Bo Widerberg, Robert Lepage, Christian Tomner m. fl. Irene Lind är även sångerska och har bland annat givit ut en inspelning med Carl Johan Love Almqvists Songes som hon också framförde i Shakespeares Vintersagan, 1994 i regi av Ingmar Bergman. Under de senaste åren har Irene framträtt i Vinterberg/Rukovs Festen i regi av Christian Tomner, Strindbergs Rus i regi av Stefan Larsson och Ibsens Hedda Gabler i regi av Christian Tomner. Under hösten 2003 spelade hon Heliga Birgitta i kyrkspelet Djävulens advokat.

Under 2004 har Irene Lindh varit aktuell i två uppsättningar på Dramatens stora scen. Hon spelade senast i Harry Martinssons Tre knivar från Wei i regi av Staffan Valdemar Holm. Nu är hon aktuell i Peter Schaffers Black Comedy i regi av Staffan Roos.

Just nu repeterar Irene Lindh De sammansvurna, av Thomas Bernhard och i regi av Gunnel Lindblom.

Ett teaterpris med tradition
Strax innan den amerikanske författaren Eugene O’Neill dog den 27 november 1953 testamenterade han den då ospelade Lång dags färd mot natt till Kungliga Dramatiska Teatern. Ett tack för att teatern som enda scen i världen gett hans produktion så stor uppmärksamhet. Hans änka överlämnade sedan även rättigheterna till Ett stycke poet, Hughie och Bygg dig allt högre boningar. Hon avstod även från alla författararvoden som utgår vid framförandet av dessa pjäser på svenska mot att motsvarande intäkter (=8% royalty från varje föreställning) tillfördes Eugene O’Neills minnesfond, som sedan skulle utdelas till ”högt förtjänta artister vid teatern”. Fonden förvaltas av Dramatens styrelse. De första stipendiaterna var Inga Tidblad och Lars Hanson 1956 som fick 4.000 kr var. Idag är stipendiet på 30.000 kr.

Tidigare O´Neill-stipendiater
Inga Tidblad och Lars Hansson 1956,Tora Teje 1957, Anders Henrikson 1958, Gunn Wållgren 1959,Ulf Palme 1960, Eva Dahlbeck 1961, Olof Sandborg 1962, Georg Rydeberg 1963, Sif Ruud 1964, Holger Löwenadler 1965, Gertrud Fridh 1966, Olof Widgren 1967, Irma Christenson 1968, Jan-Olof Strandberg 1969, Birgitta Valberg 1970, Anders Ek 1971, Anita Björk 1972, Olle Hilding 1973, Margaretha Krook 1974, Ernst-Hugo Järegård 1975, Toivo Pawlo 1976, Ulla Sjöblom 1977, Ingvar Kjellson 1978, Karin Kavli 1979, Allan Edwall 1980, Aino Taube 1981, Jarl Kulle 1982, Ulf Johanson 1983, Margaretha Byström 1984, Sven Lindberg 1985, Mona Malm 1986, Hans Strååt 1987, Bibi Andersson & Jan Malmsjö 1988, Gunnel Lindblom 1989, Thommy Berggren 1990, Börje Ahlstedt 1991, Erland Josephson 1992, Lena Endre 1993, Lennart Hjulström 1994, Stina Ekblad 1995, Per Myrberg 1996, Krister Henriksson 1997, Marie Göranzon 1998, Keve Hjelm 1999, Lil Terselius 2000, Örjan Ramberg 2001, Pernilla August 2002, Björn Granath 2003.

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity