elskling AB

201 725 bytte elhandelsbolag under första halvåret

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 08:43 CEST

Ny statistik från SCB visar att 37 833 hushåll bytte elhandelsbolag i juni. Det innebär att 201 725 hushåll bytt elhandelsbolag under det första halvåret 2012. Det motsvarar samma aktivitetsnivå som för motsvarande period i fjol (204 773). Av de elbyten som gjordes under juni på elskling.se valde 70 procent fast elpris och 30 procent rörligt. I juni betalade lägenhetskunder med tillsvidarepris 83 procent mer för sin el jämfört med de som aktivt valt ett rörligt elavtal.

Tryggheten att känna till sitt elpris i förväg är något som konsumenterna värderar högt och därför väljer majoriteten fastprisavtal. Bland dessa är ettårsavtalet populärast.

– Jämfört med juni i fjol så var intresset för rörligt elpris 50 procent högre i år. Även om större delen väljer bundna avtal så verkar det låga spotpriset locka en del konsumenter till att välja rörligt elpris, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Statistik från SCB visar att andelen hushåll med ett rörligt elpris i juni var 30,8 procent. Det innebär en ökning med cirka 86 000 hushåll på ett år. Andelen avtalslösa hushåll som fortfarande har ett tillsvidarepris är hela 19,5 procent.

– Under de senaste 12 månaderna har ytterligare 144 000 tillsvidarekunder äntligen tagit tag i valet av elavtal och därmed sänkt sin elkostnad. Dessa kommer förhoppningsvis att föregå som goda exempel för de nästan 900 000 hushåll som fortfarande måste ta tag i sitt val av elavtal, säger Faraz Azima.

Beräkningar som elskling.se gjort visar att en passiv lägenhetskund i elområde Stockholm med ett tillsvidarepris och en årlig förbrukning på 3 000 kilowattimmar i medel betalade cirka 139 öre/kWh för sin elkonsumtion i juni. Motsvarande hushåll som gjort ett aktivt val till ett rörligt elpris betalade istället endast 76 öre/kWh. Det passiva hushållet betalar därmed ett elhandelspris som är 83 procent högre än hushållet som valt ett rörligt elavtal.

– Med den här takten kommer det att dröja ytterligare sex år innan samtliga gjort ett aktivt val av elavtal. Jag hoppas dock för konsumenternas skull att det ska gå snabbare än så, säger Faraz Azima.

Om elskling.se Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 250 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se