Anfang Reklambyrå i Norrköping AB

Anfang anlitade en illustratör och fann en skribent

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 15:54 CEST

Just nu visas hennes illustrationer på Världsutställningen i Shanghai och hon har prisats i såväl svenska som internationella designtävlingar. Under hösten publiceras hennes 1960-talsinfluerade modeteckningar samtidigt som flera av hennes tecknade porträtt visas på ett brittiskt onlinegalleri. Trots allt detta, är det i första hand som skribent Anfang Reklambyrå i Norrköping nu har anställt Anna Eriksdotter.

Det har bara hunnit gå några dagar av Anna Eriksdotters anställning på Anfang Reklambyrå men arbetsmiljön är bekant sedan länge. Byrån har nämligen, under många år, anlitat Anna som frilansande illustratör. Förvånande nog är det dock i första hand som skribent hon nu tar plats vid skrivbordet.

- Ja, det stämmer, våra uppdrag har ökat i både antal och omfång och vi har jobbat för högtryck en längre tid. Anna fanns hos oss för ett illustrationsuppdrag när hon erbjöd sig att avlasta vår copywriter i textskrivandet. Att Anna tidigare jobbat som journalist kom som en välkommen överraskning när det var dags för oss att växa en storlek berättar reklambyråns VD Carina Forster Dejin.

Livet går i cirklar

Redan som 15-åring skrev Anna sina första reportage för Eskilstuna-Kuriren. Hon fortsatte sedan till högskolestudier inom information och journalistik och uppdrag som frilansskribent. En stor mängd informationstexter hanns också med innan hon bytte spår och etablerade sig som illustratör med det egna företaget Studio Tusch. Anna Eriksdotter är alltså skribenten som blev illustratör och sedan skribent igen.

- Livet går i cirklar. Efter flera år med tyngdpunkten på illustration kände jag en stark drivkraft att återvända till skrivandet. Jag har alltid haft ett stort intresse för människor. ”Varje människa är sin berättelse”, sa en okänd man jag pratade med på tåget för några månader sedan. Och det är så jag också ser det. När jag intervjuar någon och personen berättar om sig själv eller sin verksamhet på ett äkta sätt blir texten levande och orden personliga, säger Anna.

En stor fördel för reklambyrån

Trots att Anna till största delen kommer att vara skribent framöver lämnar hon självklart inte tecknandet helt. På en reklambyrå finns goda möjligheter att kombinera, som nu när hon arbetar med ett reportage om höstmodet i både text och bild till en internationell kundtidning.

- För oss är det en stor fördel att Anna har flera strängar på sin lyra. Med sin journalistiska bakgrund ger hon dessutom byrån en mer redaktionell inriktning. Vi kan ta oss an fler skrivuppdrag och bredda oss inom t ex nyhetsbrev, kund- och medlemstidningar, förklarar Carina, uppenbart nöjd med sin senaste rekrytering.

Kontaktpersoner för mer information:

Carina Forster Dejin, vd Anfang Reklambyrå

carina@anfang.se, 011-15 90 26, 070-811 39 97

Anna Eriksdotter, skribent/illustratör

anna@anfang.se, 011-15 90 29, 070-245 98 58

Anfang Reklambyrå i Norrköping AB är en komplett partner inom reklam, information, strategisk planering, marknadskommunikation och grafisk formgivning. Vi är en fullservicebyrå inom alla dessa områden och fungerar som våra kunders kontakt och samordnare för alla typer av uppdrag, stora som små. Läs mer om oss på www.anfang.se