Nigabs pressrum

2011-års Nobelchampagne nu i ordinarie sortimentet from 2 oktober!

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 09:21 CEST

Fourny 1er Cru Blanc de Blancs
Fourny 1er Cru Blanc de Blancs är en blend av Premier Cru-druvor från Vertus. Druvorna odlas ekologiskt och skördas för hand. Endast den första pressade druvjuicen används. Fourny vinifierar vin från ett 30-tal olika lägen var för sig, för att få en varierad mängd basviner som sedan resulterar i en mycket komplex smak vid den slutliga blenden. Första jäsningen sker på små träfat och innan de blandas med äldre årgångar till olika ”cuvéer” får vinerna ligga på sin jästfällning till våren därpå. Därefter buteljeras de inför den andra jäsningen som enligt tradition sker på flaska i familjens källare under 30 månader.

Vinet har en gyllene ljusgul färg. Doften är frisk och intensiv med toner av citrus och äpplen. Smaken är medelfyllig med en frisk elegant syra. Toner av rostat bröd och citrus. Krispig, livlig mousse med en finessrik avslutning.

Art nr 2739-01
249 kronor
Alkoholhalt 12%
Sockerhalt, mindre än 5 gram/liter
Volym 75 cl
Ordinarie sortimentet from 2 oktober 2012
Modul T9

För mer info gå in på vår hemsida, www.nigab.se

Heléne Hjort
PR-Vin
010-762 43 15

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.