CupoNation

2015 ett år i e-handelns tecken

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2016 14:50 CET

Förra året blev ett framgångsrikt år sett ur e-handelns perspektiv. Enligt uppgifter från både DIBS och PostNord ökade e-handeln i Sverige betydligt – DIBS rapport lyfter fram att den ökade med 10 miljarder på ett år och PostNords siffror visade en ökning på 16 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2014.

CupoNation, som är etablerat på 17 olika marknader, har även kunnat se effekterna av detta. 2015 var året då Black Friday slog igenom på allvar i Sverige och blev ett tydligt startskott på julhandeln, då konsumenterna handlade för 2,3 miljarder kronor. Under Black Friday-veckan ökade CupoNation intäkterna med ungefär 363 procent jämfört med samma period föregående år. Cyber Monday, som inte har blivit ett lika stort fenomen än, var även den en framgångsrik dag för CupoNation då företaget mer än dubblade sina intäkter. Eftersom svenska konsumenter på ett tydligt sätt har tagit sig till Black Friday finns det potential för Cyber Monday att bli en betydligt större dag år 2016. Om fler företag tar till vara på dagen kan vi se ännu mer försäljning, eftersom Cyber Monday är så nära sammankopplat med Black Friday.

Som en följd av ökningen blev även julhandeln större på nätet: hela fem miljarder kronor hade svenskarna handlat för fram till den 19:e december, vilket är en ökning på en miljard jämfört med 2014. Efter Black Friday och Cyber Monday kunde CupoNation även utläsa att julhandeln gick betydligt bättre jämfört med föregående år – intäktsökningen låg på cirka 389 procent på den svenska marknaden under december månad:

- 2015 var ett utmärkt år för e-handeln generellt och särskilt för rabattkodsmarknaden. Det är tydligt att svenskar har börjat anamma konceptet att spara när det är möjligt och vi förväntar oss även att den tendensen fortsätter under 2016. Black Friday var den största shoppingdagen online någonsin, vilket förstärker det faktum att människor börjar handla smart: de handlar där det finns bäst priser och där de kan göra kap på kvalitetsprodukter. 2016 kommer att bli ytterligare ett tillväxtår för e-handeln. Vid sidan av förväntningarna på Alla hjärtans dag, Black Friday och julen visar den ekonomiska utsikten att konsumenterna har pengar att handla för och är redo att göra det, säger Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.

Genom insamlad data har CupoNation även sett en klar ökning i den svenska mobiltrafiken, som i slutet av 2015 låg på 34,34 procent av den totala trafiken. Detta tror vi ökar mer när Swish i början av året lanserar sin lösning för e-handel. Sammanfattningsvis valde en stor del av de svenska konsumenterna den bekväma vägen 2015 och väntade hem julklapparna i soffan. Men samtidigt var julhandeln inte helt utan problem, då somliga aktörer fick kritik för sena leveranser:

- Vi såg i slutet av 2015 ett tydligt problem för e-handlare att leverera varor och produkter i tid. Det berodde på en rad olika faktorer men var tvunget att inträffa förr eller senare. Detta visar att e-handeln har växt mycket snabbare än vad någon har förväntat sig. Vad aktörerna på marknaden lärde sig var att ha verksamheten redo i mycket större skala. Därför tror vi inte att vi kommer att se en liknande situation under de nästkommande åren, avslutar Mads Bukholt.

CupoNation har som vision att förbättra e-handeln i Sverige. Genom nära samarbete med nätets största återförsäljare inom bland annat kläder, smink, teknik, sport och resor kan vi erbjuda våra kunder ett smart och smidigt sätt att ta del av rabattkoder och exklusiva erbjudanden. På en ständigt växande marknad strävar vi efter att vara den aktör som driver handeln framåt och är det självklara valet, både för privatpersoner och företag.