Kakeldax i Sverige AB

204 sidor fyllda med inspiration

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 18:46 CET

"En våt dröm för en kakelentusiast", var en av kommentarerna som fälldes när KakeldaxGruppens nya produktkatalog presenterades i färdig form. 204 sidor fyllda med nyheter. En del tradition, en del konservativt, men också mycket nytt och vågat, som kittlar både inredare och arkitekter till nya grepp.

KakeldaxGruppen har släppt 2010 års stora kollektionskatalog med byggkeramik i digital form på Internet. Kanske Sveriges mesta kollektionskatalog med kakel och klinker som hittills sett dagens ljus.

Drygt 100 sidor i katalogen är rent inspirationsmaterial, och det är nog första gången som en så stor satsning gjorts i kakel branschen i Sverige enbart på material för att skapa lust, intresse och känsla för byggkeramik som ett första handsval för ytor. Resterande 100 sidor är en kombination av sortiment och ytterligare inspiration. Sortimentet presenteras i form av serier med inspirerade namn som Sunshine, Explorer, Koh Liang, Lastricato, Philosophy, Pietre di Serdegena mm.

Den digitala katalogen använder sig av senaste digitala teknik, där man bläddrar i katalogen så som det vore en tryckt katalog (fast då på skärmen). Men kan också snabbt och enkelt hitta just den serie, eller det inspirationsavsnitt man själv söker.

Nu lämnas också katalogen på tryck, och 100.000 tryckta exemplar väntas börja levereras till den Svenska marknaden redan vecka 10.

Katalogen är resultatet av ett intensivt teamwork mellan KakeldaxGruppens produkt och inköpsavdelning, Affärsområde Grossist, Affärsområde egna butiker, Marknadsavdelning och samtliga inblandade producenter, varav många finns i Italien och någon viktig i Holland. KakeldaxGruppen har valt producenter utifrån högsta kvalitetsaspekter, och även efter förmåga att arbeta med inspiration, trender, design och att finns lösningar som ligger i framkant mot vad marknaden ibland förväntar sig.

Katalogen släpps några dagar innan KakeldaxGruppens stora marknadsföringssatsning med bland annat TV reklam tar sin början. Den 3:e Mars börjar TV serien "Drömmen om Italien" på TV4, där KakeldaxGruppen är en av presentatörerna. I samband med detta tar sig en stor marknadsföringsfest sin början. Italienska veckor kommer att prägla kakel Sverige under våren, med allt ifrån dagspress annonsering till tävlingar där man kan vinna resor till Italien. Samtidigt har KakeldaxGruppen 16 butiker fyllts med ny inspirerade keramik som finns i katalogen. Besök en butik och häpna över antalet "Nyhet" skyltar du möts av i miljöer och på pannåer.

Katalogen finner du här: http://www.kakeldaxgruppen.se/produktkatalog/

KakeldaxGruppen omsätter 280 MSEK genom 16 egna butiker och ett hundratal återförsäljare. KakeldaxGruppen har 110 anställda och är en av marknadsledarna inom byggkeramik. Företaget är medlem i branschföreningen KAF. KakeldaxGruppen består av fyra butikskoncept för konsument: Kakeldax, Kakelcentralen, Stigs Kakel och Kakel-outlet. Lägg därtill ett yrkeskoncept för professionella plattsättare och byggföretag: Proffsbutiken. Lokala och starka varumärken betraktade var och en för sig – tillsammans är de sannolikt oslagbara.

Efter att genomfört en fusion och lagt en gemensam plattform med administration och logistik, har bolaget nu satt starkt fokus på marknad och försäljning. Bolagets butikskedja kommer att fortsätta utvecklas, samtidigt som KakeldaxGruppen ser en stor potential i återförsäljarverksamheten på de orter där man inte har egna butiker.