TelecomCity, Karlskrona

”24-timmars hälsorådgivning” och ”Mobil symfoniorkester” blev två av vinnarna i årets Cut The Wire Award. Tävlingen där kunderna uppmärksammas för sina insatser inom mobil tjänsteutveckling.

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 23:18 CEST

I kategorierna ”Health & Insurance” och ”Public Sector” blev det iDoc24 och Räddningstjänsten i Stor-Göteborg med sina produkter iDoc24 och LiveRespons. iDoc24 är en 24-timmars hälsorådgivning för där patienten kan få hjälp att bedöma visuella åkommor på kroppen med hjälp av MMS som skickas till iDocs hudläkare. Läkaren svarar inom 24 timmar med medicinsk information om möjlig diagnos, behandlings information eller om du borde uppsöka läkare i egen person. LiveResponse innebär att räddningstjänst och ambulanssjukvård arbetar för att öka situationsförståelsen för aktörer som blir involverade i insatsarbetet vid trafikolyckor, bränder och andra olyckor med hjälp av mobil realtidsvideo.

Två banktjänster utsågs vinnare - Handelsbanken med ”Handelsbanken Mobiltjänst” och Telenor, Telia, Swedbank and Finansiell ID-teknik med ”BankID i mobil”. Handelsbanken erbjuder sina kunder snabb tillgång till deras vanligaste tjänster direkt i mobiltelefonen. BankID i mobilen tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt att legitimera sig och godkänna handlingar på internet med sin mobiltelefon.

Götebors Symfoniorkester uppmärksammades i kategorin Creative Industries med sin nytänkande produkt ”The Street Orchestra”. Världens första app som ska ha möjligheten att leta upp och synka iPhones med varandra så att de kan komponera musik tillsamman precis som i en riktig orkester. Aura Light fick pris för sitt användande av Secure Phone - ett verktyg för att fjärrstyrt hantera företagets mobiltelefoner gällande funktioner som installera applikationer, e-post, inställningar och säkerhetslösningar.

BTH’s innovationspris gick till MoSync och Astando som tävlade med sin produkt TeDuco – ett hjälpmedel i mobilen för fotgängare med synnedsättning som erbjuder detaljerad guidning i gatu- och parkmiljö samt under kollektivtrafikresor.

Tävlingen arrangerades för femte året och prisutdelningen hölls i samband med affärseventet Catwalk10ärseventet TelecomCity Catwalk 09 i Karlskrona. Initiativtagare till tävlingen är TelecomCity. Mer information om Cut The Wire Awards, nominerade och vinnande bidrag samt juryns motiveringar finns på www.telecomcity.org

Mer information och högupplöst bildmaterial kontakta:
Sven Svensson, Affärsutvecklare, TelecomCity
sven.svensson@telecomcity.org

Lista över vinnande bidrag samt juryns motiveringar:

Vinnare i kategori Banking & Finance:
Handelsbanken med Handelsbanken Mobiltjänst Supplier: Cybercom
For creating a powerful, feature rich mobile banking service that has had an enormous positive customer impact. A true mobile banking service with powerful smartphone applications.  Bringing mobile banking services to the next level.

Vinnare i kategori: Health and Insurance
iDoc24 med iDoc24. Supplier: Aggressive Development
Mobile applications are currently being used for more and more innovative things. This customer has developed a business model that works and solved a problem, related to medical information, that we did not know existed.

Vinnare i kategori Industry & Energy:
Aura Light med Secure Phone Supplier: Inquso
To please an IT manager is not easy, but that is exactly what the supplier of this solution succeeded in doing. This customer decided to solve the problem how to keep track of a fleet of mobile phones used in enterprise.

Vinnare i kategori Public Sector:
Räddningstjänsten i Stor-Göteborg med LiveRespons. Supplier: Ideaviate. Innovative usage of high speed mobile connectivity, mobile video streaming services and positioning in a mission critical usage environment.  A practical and useful mobile service area that really makes a difference.

Vinnare i kategori  Communications:
Telenor, Telia, Swedbank and Finansiell ID-teknik med BankID i mobil Supplier: Forsbrand Telecom and Cybercom.

Mobility and always there, is what signifies this solution. This is a great way to quickly and simply keep track of your banking solution. To 24/7 be able to perform banking services is a great advantage in the new society, hopefully a bit more environmental friendly as well due to decreased travelling needs.

Vinnare i kategori Creative Industries:
Göteborgs Symfoniorkester med the Street Orchestra. Supplier: HiQ.
This application is a unique experience. The customer has demonstrated great
cross-media innovation which substantially widens the interest, not only for
music experiences in general, but also for symphony music. Best of all – it is fun!

Vinnare i kategorin "People's Choice":
G4S Security Services med PreCom, Supplier: PocketMobile.

Vinnande bidrag i  BTH Innovation Prize
MoSync och Astando med Teduco

By combining new technology with old, by creating new and well adapted data and by focusing on a very distinct end-user group Teduco is creating a very innovative service to help blind and visually handicapped people to get at better everyday life.

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.