Föreningen Fajk

24 timmars journalistiskt hackaton

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2013 09:03 CEST

För andra året i rad bjuder föreningen Fajk och Södertörns högskola in till Fajkhack: Ett journalistiskt hackaton med miljötema.

Under 24 timmar får journalister, utvecklare och grafiker tillsammans gräva fram nyheter och historier, och hitta spännande och användbara sätt att presentera dem på. Som underlag finns stora mängder data från Naturvårdsverket, men lagen kan använda även annan miljörelaterad data. Lagens tävlar i tre klasser: Bästa nyhet, bästa visualisering och bästa applikation/webbtjänst.

Syftet med Fajkhack är att skapa en mötesplats för journalister, utvecklare och grafiker som gillar data, och att förmå dem att tillsammans hitta journalistiska historier som traditionella redaktioner missar. Det här är det andra hackatonet i regi av Fajk och Södertörn. Det första, för ett år sedan, var Sveriges första journalistiska hackaton, och ägnades åt data från Stockholms stads databaser. Presentationerna därifrån kan du se här:

Tid och plats
Hackatonet äger rum mellan klockan 10.30 lördagen den 4 maj, och klockan 14.30 söndag den 5 maj, på Södertörns högskola i Flemingsberg, Huddinge utanför Stockholm.

Lördagen den 4 maj
10.30 Registrering och lagindelning