Svenska Bouleförbundet

25 länder till EM i Halmstad

4 - 6 november 2016

Ståhlhallen, Halmstad, Sverige

Till helgen samlas Europas bästa boulespelare i Halmstad för att göra upp om titlar och medaljer när Singel-EM i Boule arrangeras för allra första gången.

Sammanlagt 25 nationella förbund har anmält sig – 24 spelare i damklassen och 23 i herrklassen.
Favorit i damklassen är Yolanda Matarranz från Spanien, regerande världsmästare i singel samt regerande Europamästare i precisionsskytte. Hos herrarna är det Henri Lacroix, regerande fransk singelmästare och åttafaldig (!) världsmästare i trippel – ingen har vunnit fler världsmästerskap.

När Singel-VM anordnades för första gången förra året slutade Sveriges Jessica Johansson på tredje plats, efter Matarranz och Thailands representant. VM-bronset delade hon med Belgiens Camille Max. I Halmstad representeras Belgien istället av Natachsa Kazmierczak.
Frankrikes Audrey Bandiera och Tysklands Indra Waldbüsser, kvartsfinalister från fjolårets VM, bör man också hålla ögonen på, liksom på Sarah Huntley från England, som imponerat under de senaste mästerskapen.

Den regerande singelvärldsmästaren i herrklassen, Claudy Weibel från Belgien, kommer inte till Halmstad. Hans ersättare Jérémy Pardoen har också goda chanser att placera sig högt.
Det har även Sveriges Rickard Nilsson. Rickard var inte med vid VM i Nice förra året, men däremot i det inofficiella VM som året dessförinnan genomfördes på försök. Då imponerade Rickard stort på övriga boulevärlden genom att ta sig hela vägen till final och vinna ett silver bakom det årets storfavorit till fransman, Dylan Rocher.

Både Jessica och Rickard tävlar för Malmöklubben Coccinelle PC. Jessica är bosatt i Malmö men uppvuxen i Vetlanda. Rickard är uppvuxen i Malmö men bosatt i Kode, strax utanför Göteborg.

Samtliga anmälda och mer information om mästerskapet finns på: http://www.svenskboule.se/ECSingles2016/informationnews/

Klockan 16 på fredag, 4/11, inleds världens första Singel-EM. På söndagseftermiddagen utses de allra första mästarna. I Ståhlhallen, Halmstad, Sverige.

Svenska Bouleförbundet arrangerar tillsammans med Dansk Petanque Forbund och det europeiska förbundet, CEP (Confédération Européenne de Pétanque) sedan det franska förbundet, FFPJP, som skulle ha arrangerat mästerskapet i Nîmes med kort varsel ställde in.

Mästerskapet kan följas via:

svenskboule.se/ECSingles2016

facebook.com/svenskboule

Biljetter: www.ticketmaster.se/event/boule-em-2016-singel-i-dam-herr-biljetter/446337

Kontakt:

Lasse Franck, 070-863 61 67, lasse.franck@svenskboule.se