Feministiskt Perspektiv

#25: Skönhetstävlande tjejer subventionerar kryssningsbiljetten

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 11:33 CEST

Fröken Sverige-tävlingar visas inte längre i direktsänd tv. Men på Silja Line kunde resenärerna inte undgå att ta del av evenemanget förra helgen.
– Försäljningsavdelningen har gjort en kalkyl som visat att det är fördelaktigt för både oss och arrangören, säger Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallink-Silja AB.

Ett 30-tal unga kvinnor från 17 år deltog i skönhetstävlingarna på kryssning med Silja Line andra helgen i juni. I färjans showrestaurang bedömde juryn och publiken dem i långklänning, kortlänning och bikini. Inför utnämningen av Miss Bikini skulle de även utföra en dans iklädda endast bikini och klackskor.

Vi är ett vinstdrivande bolag och måste göra affärer, vi ser över möjligheter att tjäna in hyttpriser och annat på evenemangen.

– Det är jättesynd om någon passagerare blir illa berörd, men jag tror att den andelen är väldigt liten, säger Janis Pavuls.

Läs hela artikeln:

Kontakta redaktionen för pressinloggning: 070-772 17 52

Mer ur nya numret:

Jämställdhetspolitiken ska följas upp systematiskt

En ny promemoria från regeringskansliet föreslår att uppföljningen av regeringens jämställdhetspolitiska mål ska systematiseras.
– Jag är jättepositiv. Det är jättebra att man äntligen får tydliga uppföljningskriterier som utgår från de jämställdhetspolitiska målen. Det har vi efterfrågat länge, säger Gertrud Åström, ordförande i Sveriges kvinnolobby.

#bryttystnaden: Lindberghärvan för stor för polisen

I höst släpps den sexbrottsdömde tidigare polischefen Göran Lindberg efter avtjänat straff. Feministiskt perspektiv har i ett antal artiklar rest frågor om utredningsarbetet i bland annat Lindberg-affären. Nu medger dåvarande spaningsledaren Jonas Trolle att han aktivt valde att inte gå vidare med uppgifterna om andra inblandade män.

INRIKES:

#bryttystnaden: Rikpolischefen ännu häpen

Hanna Olssons frågor om Geijer- och Lindbergaffären.

#bryttystnaden: Leijonhufvud kritisk till polisens oförmåga

”De har inte gjort vad de har kunnat”

UTRIKES:

Minnas för att utvecklas

Ana Valdés

OPINION:

#nf2014: Låt oss aldrig tystna!

Maria Sveland om gnällfeminismens uthållighet

Ideologi om något, Janouch!

Katarina Rosengren Falk om debatt på svaga grunder

SPORT:

High five – projekt mot kränkningar

Elisabeth Wahl har talat med Rädda Barnen

Om damfotbollens långa resa

Alva Nilsson expert i ny dokumentär

FEMINISM:

Religion och homosexualitet

Edda Manga bjuder in till debatt

KULTUR:

Som en långdragen musikvideo