Miljöpartiet de gröna i Nacka

27 miljoner mer till Nackas skolor

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2012 16:02 CET

Miljöpartiet presenterar ett budgetförslag 2013 för Nacka som satsar 27 miljoner mer än alliansen till Nackas skolor.

- Vi tar ett helhetsgrepp om kommunens skolor genom att satsa på ett rättvist internhyresystem som är separerat från skolpengen, högskoleutbildade pedagoger, försök med gratis skolfrukost, garanterad modersmålsundervisning, mer elevinflytande och en näringsrik ekologisk skolmat ger vi Nackas skolor och elever bättre förutsättningar för att få en rättvis och meningsfull skola med hög kvalitet, säger Magnus Söderström, ledamot i utbildningsnämnden för Miljöpartiet de gröna i Nacka.

I Miljöpartiets budgetförslag föreslås att kommunens egna skolor och förskolor får full ersättning för sina hyreskostnader i ett system vid sidan om skolpengen.

- Skolpengen ska täcka större delen av skolans kostnader, tyvärr måste en del skolor lägga en stor andel av skolpengen på höga internhyror till kommunen istället för på lärare och böcker. Detta leder till orättvisor då vissa skolor har mindre pengar per elev till den pedagogiska verksamheten. Alla barn och ungdomar har rätt till en god skolgång oavsett vilken skola de går i, säger Magnus Söderström.

Vi bryr oss om allt levande, världens alla människor och kommande generationer. Miljöpartiet är en del av en global grön rörelse. Tillsammans arbetar vi för långsiktigt hållbara, demokratiska samhällen, där människor tar ansvar, både lokalt och globalt.