Moment Group AB

2ENTERTAIN AB (PUBL) ÖKAR RESULTATET MED 86 PROCENT TILL 18,8 MSEK (10,1) FÖR FÖRSTA HALVÅRET 2007.

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 11:59 CEST

Sveriges största nöjesproducent 2Entertain fortsätter framgångarna inom live-underhållning i Sverige och Norge och ökar vinsten med 86 procent till 18,8 MSEK (10,1 MSEK) första halvåret 2007. Nettoomsättningen ökade med 22 procent. Under april-juni ökade vinsten med 32 procent till 5,0 MSEK (3,8 MSEK) med oförändrad omsättning.

2Entertain har fortsatt stora framgångar inom teater-, show- och musicalproduktioner. Detsamma gäller för utvecklingen inom företagsförsäljning, där de stora uppdragen för rederiet Color Line och Fritidsresor har utvecklats positivt. Inom artistproduktion har utbudet stärkts och bokningarna är fler än någonsin. Måns Zelmerlöw och Linda Bengtzing är några av de nya namnen som samarbetar med 2Entertain.

Ulf Mazur, vd, kommenterar resultatet:
"2Entertain fortsätter visa upp starkt resultat även för det andra kvartalet med en vinst på 5,0 MSEK.. Med relativt få produktioner under maj-juni, är andra kvartalet normalt det svagaste.. Lönsamma produktioner, expansion inom försäljning till företag och resursoptimering har bidragit till resultatökningen på 32%. Sammantaget har vi ett framgångsrikt halvår bakom oss och vi är givetvis mycket nöjda med vinsten på 18,8 MSEK, vilken bevisar att det går att kombinera show OCH business på ett lönsamt sätt. Vår bedömning är att årets produktioner och företagsförsäljning, ihop med en köpstark marknad, ger goda förutsättningar för resultatökning 2007."

· Nettoomsättning: 138,4 MSEK (113,4 MSEK).
· Rörelseresultat före goodwillavskrivningar: 18,8 MSEK (10,1 MSEK).
· Bästa Q2-resultatet sedan bolaget bildades: 5,0 MSEK (3,8 MSEK).
· Biljettförsäljningen första halvåret har överträffat förväntningarna.
· 2Entertain har förvärvat 50 procent av Thalia Teater AS i Oslo.
· Nytt avtal klart med rederiet Color Line om underhållning på nya fartyget Color Magic med premiärtur 15 september 2007.
· Företaget firade 20-års jubileum på Rondo i maj.
· Företagsledningen och styrelsen gör bedömningen att nu aktuella produktioner i kombination med en köpstark marknad, ger en grund för ett klart bättre helårsresultat än föregående år.

Hela delårsrapporten, första halvåret 2007, finns på www.2entertain.com

För ytterligare information:
Ulf Mazur, vd 2Entertain AB (publ) tfn 0346-714 712 alt 0706-47 61 27 Fria pressbilder och mer pressinformation: www.2entertain.com

2Entertains kärnverksamhet är att på ett lönsamt sätt initiera, producera, marknadsföra och sälja kvalitativ underhållning till en bred publik på olika mötesplatser. Verksamheten bedrivs i Sverige och Norge med visionen att ständigt utveckla show OCH business. Verksamheten drivs i två dotterbolag, 2Entertain Sverige AB, som driver alla svenska projekt och 2Entertain Norge AS, som driver projekten i Norge. Koncernen äger en tredjedel i Osloteatern Chat Noir, 50% i norska produktionsbolaget Thalia Teater A/S och hälften av Oscarsteatern i Stockholm . 2Entertain har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Falkenberg. Bolaget omsatte 252 MSEK under 2006 och har sitt säte i Falkenberg. Bolaget är idag noterat på First North med Remium som Certified Adviser.2Entertainaktien är Sveriges roligaste aktie att äga - både show och business!