Starbreeze AB

2K GAMES BLIR NY FÖRLÄGGARE FÖR STARBREEZES SPELPRODUKTION "THE DARKNESS"

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 15:29 CET

Starbreezes påbörjade produktionen av The Darkness, för nästa generations spelkonsoler, redan hösten 2004 tillsammans med förläggaren Majesco Entertainment i New Jersey. På grund av Majescos förändrade verksamhetsinriktning har Majesco nu överlåtit rättigheterna för The Darkness till spelförläggaren 2K Games, som är baserade i New York. 2K Games ingår i Take-Two Interactive-koncernen, som är noterad på Nasdaq.

Spelet The Darkness är baserat på den populära serietidningen med samma namn som funnits i USA sedan 1996, och som nu ges ut över hela världen på 20 olika språk. I spelet antar man rollen av maffiamedlemmen Jackie Estacado. Under natten till sin 21:a födelsedag blir Jackie besatt av en uråldrig demonisk kraft som ger honom de övernaturliga Darknesskrafterna. Spelet handlar om Jackies kamp om makten över maffiafamiljen Francetti och kontrollen över de demoniska krafterna.

Platinum Studios och Dimension Films planerar producera en Darkness film med tänkt premiär under 2007.

"Vi är mycket nöjda med att ha fått 2K Games som ny förläggare till The Darkness. 2K är en resursstark förläggare med omfattande erfarenhet av stora spelproduktioner. Tillsammans med 2K Games har vi goda möjligheter att göra ett riktigt bra spel och att ge det en kraftfull världsomspännande lansering" säger Starbreezes VD Johan Kristiansson.

Frågor besvarar av Johan Kristiansson, tel. 018-12 28 00
e-mail: johan.kristiansson@starbreeze.com

Starbreeze AB (publ) utvecklar spel för konsoler och PC. Bolagets senaste release är det prisbelönade "The Chronicles of Riddick", som lanserats över världen parallellt med filmen med samma namn. Bolagets mål är att vara en av världens ledande oberoende spelutvecklare. Starbreeze är noterat på Aktietorget och har ca 4600 aktieägare. För mer info se: www.starbreeze.com