2XU Sverige

​2XU stolt huvudsponsor till loppet Fight Cancer and Run

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2015 09:00 CEST

Fight Cancer and Run är ett lopp som kombinerar ett målmedvetet arbete för att skapa uppmärksamhet kring cancer med en ambition för att få fler till att börja motionera. Loppet arrangeras i höst för andra gången i Göteborg och Enjoy Sport, distributör för 2XU, kliver nu in i ett treårigt avtal som huvudsponsor för evenemanget.

Loppet arrangeras den 19 september 2015 och är till för alla, både elitlöpare, nybörjare och alla mittemellan. Även barn. Överskottet doneras till Jubileumsklinikens Cancerfond.

Varför blev det Fight Cancer and Run?

Cecilia Hedström, arrangör av loppet Fight Cancer and Run, var i sitt livs form och skulle just springa sitt allra första maraton i Frankrike när beskedet kom: Du har cancer! Hon genomförde loppet ändå och fortsatte springa sig tillbaka till livet. Väl hemma i Sverige igen startade behandlingen med cellgifter, operation och ett väldigt förändrat liv som följd.

- När jag vaknade efter operationen såg jag på medaljen som jag hängt ovanför sjukbädden och det betydde mycket! Jag var löparen Cecilia och inte bara en cancerpatient. Träningen blev min väg tillbaka till livet, berättar Cecilia.

Så småningom växte idén fram om loppet ”Fight Cancer and Run”. Cecilias mission är att frälsa folk med löpning som träningsform eftersom löpning är så enkelt att komma igång med.

- Löpning kan inte bota cancer men mitt budskap är att löpning för mig har spelat en stor roll. Du behöver egentligen bara ett par skor. Alla kan springa eller ta sig fram på något sätt och vårt lopp handlar det inte om att man tävlar, möjligtvis mot sig själv, men man är med i ett fantastiskt sammanhang. Låt loppet bli en motivator, menar Cecilia.

Träningen hjälpte Cecilia genom cancerresan och just träning har blivit en genomgående röd tråd i allt hon gör sedan tillfrisknandet såsom inspiratör, föreläsare, arrangör och som bokförfattare.

2XU vill vara med och uppmärksamma dem som faktiskt överlevt cancer och vill inspirera alla att börja motionera.

- Det var något med Cecilia som fick mig att stanna upp. Jag fascinerades av hennes passion och story om hur hon med hjälp av träning tog sig förbi cancern. Målsättningen är att tillsammans med Cecilia starta ett flertal lopp i hela Norden för att vi alla tillsammans kan utrota skiten, säger Timo VD för Enjoy Sport Sverige AB.

Om Fight Cancer and Run loppet

Loppet har olika sträckor där du kan välja mellan 10 km, 10 km stafett i lag om 3 (3,3 km per deltagare), 5 km gång, barnloppet på 1,5 km och knatteloppet på 400 meter. Läs mer om loppet här.

Läs mer om Cecilia på bloggen mynewkickasslife.com

För mer information kontakta:

Timo Airikka
VD, Enjoy Sport Sverige AB
timo@enjoysport.se
070-816 33 25

Cecilia Hedström
cecilia@fcancerandrun.com
0708-12 34 34

Enjoy Sport Sverige är ett av sportbranschens snabbast växande företag inom tekniska sportplagg. Mest känt för försäljning av 2XU kompressionskläder, våtdräkter, triathlon-, löpnings- och cykelkläder. Alla kläder är träningskläder av mycket hög teknisk kvalitet. 2XU:s kompressionskläder betraktas globalt sett som "State of the Art" inom kompression, alltså det bästa du kan få tag på. Kompressionstyget är tillverkat av kvalitetsmaterialet PWX med medicinskt, graderat tryck som ger ökad blodcirkulation, mindre muskelvibration, som båda leder till mindre stel muskulatur, ökad uthållighet, snabbare återhämtning och förebyggande av skador. Plaggen är avsedda för alla grupper av människor före, under och efter träning. Oavsett om de tränar lite eller mycket. Enjoy Sport Sverige har etablerats och drivs av engagerade, professionella och kundorienterade personer, med bakgrund från den svenska topp- och breddidrotten. Kontakta oss gärna på info@enjoysport.se.